Obliba nočních vlaků stoupá. Cestovatelům nevadí si za jízdenky i připlatit

Autor:

Evropa zažívá v posledních letech nečekanou renesanci cestování vlakem. Jedním z důvodů je i rostoucí tlak na ekologičtější způsob cestování.

Právě železniční doprava má v porovnání s jiným typem dopravy nejnižší produkci emisí oxidu uhličitého. Rostoucí popularitu zaznamenávají nejen vnitrostátní spoje, ale i ty mezinárodní, včetně nočních vlaků. Jejich výhodou je udržitelnost a také to, že večer nasednete do vlaku a druhý den se probudíte v cílové destinaci. Odpadá i mnohdy komplikovaná (a drahá) doprava z letiště, protože hlavní nádraží se nacházejí přímo v centru měst.

Velkou nevýhodou je vyšší cena. Ta ostatně stojí i za úpadkem tohoto typu dálkové přepravy ve druhé polovině 20. století, kdy železnice nebyla schopná konkurovat levnější letecké dopravě. Při včasném plánování se však dají najít cenově zajímavé nabídky a když si k ceně letenek připočtete i náklady kolem (cestu na/z letiště, parkování u letiště atd.), zaplatíte mnohdy stejnou částku jako za cestu vlakem.

Kam se tedy nočním vlakem po Evropě vydat? Pro inspiraci přinášíme ty nejzajímavější spoje s odjezdem z Česka i od našich sousedů.

Noční vlaky z Česka

Dálkové cestování vlakem u nás stouplo na popularitě před pár lety, když RegioJet poprvé vypravil vlaky do oblíbené destinace tisíců Čechů – Chorvatska. Od té doby firma každoročně tyto sezónní spoje mezi Prahou a Jadranem vypravuje, nejinak tomu bude i v roce 2023. Přesný termín ještě není znám, dá se ale očekávat, že stejně jako loni budou vlaky jezdit pravidelně celou sezónu od června do září. Ceny loni začínaly na 790 Kč (za sedadlo, ceny lůžek byly o pár set korun vyšší).

Velkou oblibu mají i noční vlaky na sousední Slovensko, které využívají hlavně Slováci žijící u nás. Pro Čechy jsou ale lukrativní například noční vlaky do Košic, které zastavují v Tatrách. Do Popradu se dostanete s Českými drahami i RegioJetem a obyčejné jízdenky na sezení seženete už od 400 Kč. Ceny za lůžko se u obou dopravců pohybují kolem 800 Kč.

Další oblíbenou destinací je i maďarská Budapešť. Do té jezdí noční vlaky Českých drah, které začínají v Praze a se zastávkami v Brně a Bratislavě dorazí do maďarské metropole v půl deváté ráno. Jízdenka v lůžkovém kupé začíná na ceně 900 Kč.

Nočním vlakem můžete vyrazit i do Polska. České dráhy vypravují noční vlak přes Krakov až do Varšavy. Do hlavního města vás lůžko vyjde zhruba na tisícovku, do Krakova o stovku méně. V Krakově staví i loni nasazené noční vlaky RegioJetu pokračující až k hranicím s Ukrajinou, tady cena lůžka začíná už na 750 Kč. V letní sezonně vypravují České dráhy i noční vlak z Bohumína až k polským letoviskům u Baltského moře. Spoje staví v oblíbené trojici měst Gdaňsk, Sopoty a Gdyně, kde se vlak rozděluje a dále pokračuje buď na poloostrov Hel nebo do letoviska Leba.

V loňském roce nasadily České dráhy i lukrativní přímé spoje do Švýcarska, s konečnou zastávkou v Curychu. Z Prahy jsou lůžkové vozy přistaveny ke klasickému expresu do Lince, kde jsou připojeny k vlaku rakouských drah jedoucího z Vídně. Cena za lůžko začíná na 1348 Kč. Alternativou je pak přímý spoj přes Německo, se kterým sice ušetříte hodinu cesty, vyjde ale minimálně o tisícovku dráž.

Noční vlaky z Vídně

Rakouské dráhy patří, co se týče nočního cestování vlakem, mezi špičku. Z hlavního města Vídně se můžete vydat na všechny strany. Zajímavé jsou například noční vlaky do sousední Itálie, se kterými se dostanete do mnoha oblíbených italských měst – Benátek, Milana, Florencie i Říma. Například u cesty z Vídně do Benátek začínají ceny lůžek na 100€, o něco levněji pak vyjdou lehátka. Z Vídně vyráží noční vlaky i do Švýcarska, právě na ty se v Linci napojují vozy Českých drah vyrážející z Prahy. Na západ se můžete vydat do Paříže, Bruselu, Amsterdamu nebo Hamburku a vlaky samozřejmě míří i na východ, přes Maďarsko se dostanete až do rumunského hlavního města Bukurešť.

Noční vlaky z Berlína

Na trend dálkových nočních vlaků naskočilo samozřejmě i Německo. Od loňského roku nabízí, ve spolupráci se švédskou železniční společností Snälltåget, přímý vlak mezi Berlínem a Stockholmem se zastávkou v dánském Ørestad (předměstí Kodaně). Na objevování Skandinávie je tento vlak ideální a příjemně překvapí i cena. Při včasném nákupu seženete lehátko až do Stockholmu za 750 SEK (v přepočtu zhruba 1600 Kč). Letos v květnu by měl z Berlína začít jezdit i sezonní spoj do Bruselu.

Na východ se z Berlína dostanete přes Polsko a Ostravu až do Budapešti nebo Vídně. Dobré spojení je i do Švýcarska, kromě již zmíněného nočního vlaku z Prahy se přímým vlakem do Curychu dostanete i z Berlína a Hamburku. Pro cesty na jih Evropy jsou dobrým výchozím bodem města Mnichov a Stuttgart, ze kterých se dostanete do Benátek, Janova, Florencie nebo Říma a v letní sezoně i na Slovinsko nebo do Chorvatska.

Zdroj info: Euronews, České dráhy, ÖBB
Zdroj foto: Pixabay