Čechy trápí dlouhé dodací lhůty nových aut, na dračku jdou tak zánovní vozy

Autor:

Nedostatek mikročipů má nepříznivý dopad na výrobu aut. Výsledkem jsou prodlužující se dodací lhůty nových automobilů.

Firemní klienti řeší nedostupnost nových vozidel různými způsoby. Většina firem svůj autopark kontinuálně obnovuje podle předem stanoveného dlouhodobého plánu. Typické je to hlavně pro operativní leasing, který je založen na pravidelné obměně ojetých vozů novými. Když se blíží konec leasingového cyklu, zákazník si s předstihem objedná u leasingové společnosti nové auto. Po vrácení ojetého služebního vozu pak pracovník plynule přesedne do nového. Nyní se však čekání na nový automobil výrazně protahuje, často i o několik měsíců.

Důležité je zabezpečit, aby zákazníci kvůli problémům ve výrobě nezůstali bez vozidel. Nabízíme jim několik možností. Jednou z nich je prodloužení běžících leasingových cyklů. V takovém případě klient nadále užívá svůj vůz za stejných podmínek jako dosud. Druhou možností je stávající automobil vrátit podle původní smlouvy a dočasně si pronajmout jiný vůz z flotily vozidel, která máme připravená pro podobné účely,“ říká Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika.

O flexibilní pronájmy aut stoupá zájem od počátku pandemie. Některé firmy je začaly upřednostňovat před objednávkami nových vozidel, protože se obávaly dalšího vývoje a nechtěly se upisovat k dlouhodobým závazkům. Jiní zákazníci, například rozvážkové společnosti, naopak pomocí flexibilních pronájmů řešili opačný problém. Při prudkém nárůstu poptávky po jejich službách se těmto firmám nedostávalo aut a čekat na nové vozy z výroby si nemohly dovolit.

V poslední době přibývá firem, které ke flexibilním pronájmům přivedly právě dlouhé čekací lhůty na nové automobily. Potřebují vozy okamžitě, protože jim rostou objemy zakázek a nemohou si dovolit zbytečné prostoje,“ dodává Martin Brix. „Přece si jen kvůli tomu, že vám chybí dvě dodávky, nenecháte ujít super zakázku a nezmrazíte tím svůj byznys,“ říká Martin Racman z marketingového oddělení LeasePlanu.

Některé společnosti řeší problém s horší dostupností nových modelů tím, že se začínají zajímat o zánovní vozidla. Například mezinárodní platforma pro prodej zachovalých ojetých automobilů v posledních týdnech zaznamenává výrazné navýšení zájmu především ze sektoru firemní klientely. „Hlavně menší a střední podniky si uvědomily, že zánovní auta pro ně představují zajímavou alternativu k novým vozidlům. Řádně servisované vozy do pěti let stáří s omezeným kilometrovým nájezdem a transparentní historií jim zajistí stejný komfort jako nová auta, aniž by utrpěla jejich image. To vše za výhodnějších finančních podmínek. Když k tomu za současné situace na automobilovém trhu připočteme fakt, že s vozy, které máme v nabídce, mohou zákazníci jezdit v podstatě okamžitě, pak je stoupající zájem o zánovní vozidla zcela logický,“ uzavírá Peter Škoda, ředitel CarNext v České republice.

Zdroj info: LeasePlan
Zdroj foto: Michaela Rubešová