Nejčastějším důvodem proč Češi vrací dárky, je to, že se jim pod stromečkem sešly dva stejné. Na vrácení mají spotřebitelé ze zákona 14 dní, každý desátý prodejce ale lhůtu před svátky prodloužil. Vyplývá to z ankety společnosti Acomware mezi prodejci.
Po vánočních svátcích vrátí Češi prodejcům každoročně desítky tisíc dárků. I zbylé důvody jsou většinou veskrze praktické. Například jim u oblečení nesedí velikost či barva. Nebo se také často stává, že lidé dostali dárek o který například nestáli nebo se jim nelíbí.
Chybějící obal není problém
Zákon lidem umožňuje vrátit takřka všechno zboží s výjimkou toho, které bylo upraveno na míru. Jde například o potisk nebo gravírování na přání. Odmítnout může prodejce vrácené zboží také z hygienických důvodů – například otevřené kosmetické výrobky a výrobky, které přicházejí nebo mohou přijít do přímého styku s pokožkou. V segmentu elektroniky pak není možné přijmout rozbalená sluchátka, tonery nebo použitý software.
Zboží mohou zákazníci vrátit bez originálního obalu. Produkt může být rozbalený, nebo dokonce bez originálního obalu. Ten totiž není předmětem koupě. Potvrzuje to také prodejce sportovního oblečení Sportisimo. Výrobek – v tomto případě vánoční dárek může být rozbalený, ale nesmí být poškozený. V případě oblečení nezapomínejte na to, že musí obsahovat stále originální visačku.
Lhůta až 90 dní
Ze zákona platí lhůta na vrácení zboží 14 dní, řada prodejců ji ale ke konci roku prodloužila. Z velkých nákupních galerií nabízí například Mall.cz vrácení nevhodného dárku až do 31. ledna. Až po 90 dnů umožňuje vrátit nákup Notino, a to celý rok.
Proces vrácení zboží se u obchodů prakticky neliší, takřka bez výjimky k tomu mohou lidé využít kamennou prodejnu, poštu nebo kurýra. U Mall.cz platí, že zákazníci mohou výrobek přinést na kteroukoliv prodejnu, spolu s ním je potřeba také prodejní doklad. Na pobočce se výrobek zkontroluje, sepíše se odstoupení od kupní smlouvy a zajistí se vrácení peněz. V případě vrácení poštou je nezbytné dopředu vyplnit a také vytisknout odstoupení od smlouvy.
Prodejci akceptují většinu vráceného zboží
Případná obava z toho, že prodejce zboží nepřijme, je podle obchodníků zbytečná. Případů, kdy by obchodníci vrácené zboží nepřijali zpět, se stává jen výjimečně. A to v případech, že není dodržena zákonná lhůta pro vrácení zboží nebo je produkt nějakým a viditelným způsobem poškozený. Většina obchodníků se ale snaží vždy co nejvíce vyjít zákazníkům vstříc.
Rozdílný je ale přístup obchodů k vrácení zboží, které bylo poškozeno. Vstřícnější jsou v tomto ohledu například v obchodě CZC. Zákazník ale musí počítat s nižší vrácenou částkou. U nekompletního, poškozeného nebo znečištěného zboží se musí ponížit o poplatek za jeho opětovné uvedení do prodejního stavu.
foto:pixabay