Continental slaví 150 let: Připomeňme si jeho historii v Česku

Autor:

Společnost Continental začínala jako výrobce pneumatik pro jízdní kola a dnes je globálním lídrem v produkci klíčových komponentů do automobilů.

V Česku má firma celkem sedm závodů, z nichž většina se zaměřuje na elektroniku. Závod v Brandýse nad Labem, kde převažuje produkce palubních přístrojů a displejů, se v posledních letech vypracoval až do pozice největšího závodu Continental pro elektroniku na světě. „Je úžasné si uvědomit, na jak bohatou tradici navazujeme, ale díváme se především do budoucna,“ říká ředitel brandýského závodu Tomáš Vondrák. „Chceme dál rozvíjet naše unikátní výrobní technologie a postupně realizovat vizi plně digitálního výrobního závodu. Naše produkty musí reagovat na hlavní trendy v autoprůmyslu, kterými jsou konektivita, interaktivita, user experience (uživatelská zkušenost), karbonová neutralita a bezpečnost skrze asistenční a autonomní systémy.“

Historie brandýského závodu, dnes pod názvem Continental Automotive Czech Republic, sahá až do roku 1922, kdy byly v Praze založeny Vojenské telegrafní dílny, které se následně začlenily do národního podniku PAL. Po privatizaci v roce 1994 se část PALu odštěpila a tím vznikl dnešní závod, který se na brandýskou „zelenou louku“ přemístil o čtyři roky později, po výstavbě nových výrobních hal. V roce 1998 byly hlavní produkcí palubní přístroje, palivové dopravní jednotky a bowdeny (lanka pro přenášení síly v automobilu), kterou odebírala zejména mladoboleslavská Škoda Auto.

V roce 2001 poničil část závodu požár, který hasiči likvidovali čtyři dny. Oheň se tehdy rozhořel ve skladu, do výrobní haly se díky protipožární stěně nedostal. I tak byly celkové škody vyčísleny na více než 220 milionů korun. Výrobu se podařilo obnovit v rekordním čase a dodávky zákazníkům tak téměr nebyly ohroženy. Po začlenění do koncernu Siemens v roce 2001 došlo k přistavění nové výrobní haly a skladových prostor. I díky tomu se o rok později rozšířilo portfolio vyráběných součástek o autorádia. Od roku 2007 se firma stala součástí jiného německého nadnárodního koncernu Continental.

Po výstavbě areálu Brandýs 2 v roce 2008 se výroba opět rozšířila. Nová budova poskytla nejen výrobní plochu, ale také skladovací prostory a kanceláře. Tento závod se stal domovem pro divizi Powertrain, která se specializovala na palivové jednotky. Mezi lety 2014 a 2016 začal Continental v Brandýse s procesem vertikální integrace. To znamená, že si společnost začala sama vyrábět komponenty, které dříve nakupovala od dodavatelů. Začalo to lisovnou plastů, která funguje od roku 2014. Díky vlastním vstřikolisům si Continental vyrábí plastové díly pro elektroniku, například přední masky, zadní kryty nebo světlovody. K tomu přibyla v roce 2016 lakovna, kde se lakují plastové díly tak, aby vhodně doplňovaly interiér vozu.

V dalších letech firma do výroby začlenila technologii Optical Bonding, díky níž se zvyšuje konstrast a čitelnost displejů. Dnes využívá také podobnou technologii zvanou Hybrid Bonding. V roce 2017 se areál rozrostl o další budovu, která slouží jako sklad. Díky elektronickému skladovému systému a novým typům vysokozdvižných vozíků došlo ke zrychlení a zefektivnění interních logistických procesů.

Ani covidový rok nezpomalil růst brandýského závodu, a tak byly v roce 2020 uvedeny do provozu dvě nové výrobní haly. První je budova Brandýs 3, do té se přestěhovaly výrobní linky pro náhradní díly z původních hal, a tím vznikl prostor pro nové projekty. Hala H6 vyrostla v nejstarším brandýském areálu a je určená pro novou technologii úprav displejů Hybrid Bonding. Kromě toho jsou zde také prostory pro laboratoře a dílny, ve kterých se staví vlastní zařízení pro výrobní linky.

V letošním roce přibyl závod Brandýs 4. Kromě nové lakovny a skladových prostor se v budově nachází také nová lisovna plastů se sedmnácti vstřikolisy. Díky dvoukomorovému vstřikování je možné lisování z dvou různých granulátů najednou, což je v brandýském závodu novinkou.

Automatizace a digitalizace

Růst a zavádění nových technologií budou pokračovat i nadále – již v listopadu tohoto roku se v prostorách skladu Brandýs 2 uvede do provozu plně automatizovaný systém skladování Autostore, který bude obsluhovat 13 robotických vozíků. Díky tomuto systému se ušetří cca 2 000 m2 plochy, ze které se stane prostor pro výrobu. Připravuje se i zprovoznění zatím nedokončené části haly H6, po němž se může rozšířit výroba displejů technologií Hybrid Bolding.

V brandýském závodě je velký důraz kladen na lidský faktor. Svědčí o tom například zavádění robotů, jež má zaměstnancům usnadnit jejich činnost. Také řada projektů „digital factory“ se už osvědčila a činí práci v Continentalu příjemnější a efektivnější.

U příležitosti 150. výročí firma připravila pro zaměstnance několik projektů. Přímo v závodě bude po celý říjen umístěna výstava o historii firmy a zaměstnanci obdrží několik dárků včetně deskové hry vytvořené na míru brandýskému závodu speciálně pro tuto příležitost. V kantýně se odehraje mezinárodní týden, kdy se prostřednictvím jídelníčku představí různé země, v nichž Continental působí.

Zdroj info: Continental – tisková zpráva
Zdroj foto: Continental