Dělá se vám špatně při dlouhé cestě autem? Tyto triky vám pomohou nevolnost překonat

Autor:

Ať už vás čeká dlouhá cesta na dovolenou k moře nebo na hory, nebo jen kratší cesta z města do města, váš žaludek to prostě nezvládá. O to hůř máte-li setrvat cestu na sedadle spolujezdce. Vyrážíte a první kilometry jsou před vámi, ale vám už se dělá nevolno, po čele se vám kutálejí krůpěje potu a začínají se objevovat mžitky před očima. Dech se zrychluje a vy cítíte, že vaše snídaně nepřežije v žaludku dalších pět minut. Že tohle znáte? Nejste sami. Spoustě lidí se v autě, autobusu, nebo vlaku dělá špatně. Pokud vás zajímá, jak se tato nemoc jmenuje, tak je to kinetóza, nebo-li nemoc z pohybu. Kinetóza není nemoc jako taková, k nevolnosti dochází zejména kvůli podráždění středního ucha. Prakticky, vaše tělo neví, co se kolem něj děje, neboť oči vidí, že se pohybujete, ale tělo zůstává na místě. Pro naše tělo je to velice matoucí a mozek neví, co si s tím počíst, špatně vyhodnocuje signály a vysílá je do nervové soustavy, což způsobuje příznaky, které jsme vypsali výše. Nejčastěji se s touto nemocí setkáte tedy při jízdě autem, nebo autobusem, ale nevylučuje se, že se s ní budete potýkat i ve vlaku a nebo na moři, znáte přeci mořskou nemoc.

Co ale dělat, abychom se příznakům vyhnuli, nebo alespoň je nějak potlačili? Nikdo by jistě nechtěl prozvracet celou cestu. Pokud víte, že se vám to stává často, nebo téměř každou cestu, je dobré mít u sebe léky. Není to nic neobvyklého a nemusíte se za ně stydět. Léky snadno koupíte bez receptu  lékárně, avšak nemyslete si, že je budete zobat jak lentilky. Při dlouhodobějším užívání je vhodné se poradit raději s lékařem.

Před každou cestou je dobré se dobře najíst, nikdy nevyjíždějte s prázdným žaludkem, bylo by vám ještě hůře. Nedoporučuje se nic tučného a těžkého. Lehká snídaně postačí. Nezapomeňte si alespoň osladit čaj. Cukr v krvi velmi pomáhá před omdlením. U jídla ještě zůstaneme, je vhodné si na cestu vzít malou svačinku. Pokud je cesta opravdu dlouhá, doporučuje se zastavovat co dvě hodiny, aby se žaludek mohl uklidnit a vy něco sníst na doplnění cukrů a vitamínů v těle. Hlavně nezapomínejte pít. Dehydratace vám moc nepomůže, ba naopak může vám uškodit, a to například bolestí hlavy.

Co se týče samotné jízdy autobusem nebo vlakem, vždy seďte po směru jízdy. Můžete pozorovat vzdálenější objekty jako jsou mraky nebo lesy. Čím vzdálenější objekt je, tím méně rychle se zobrazuje. Pomoci vám také může hudba. Nezapomeňte si sluchátka a do svého mobilu si nahrajte příjemnou hudbu, která vás dokáže uvolnit. Pokud jedete autem, můžete si i prozpěvovat, přeci jen před svými známými a rodinou se nestydíte, zkuste si ale zpívat ve vlaku? Asi nic moc. Pokud zrovna nejste popová hvězda. I když sedíte ve vlaku po směru jízdy, pozorujete vzdálené obrazce, při kterých si představujete, co asi vyobrazují a posloucháte hudbu, nikdy, ale opravdu nikdy si nezačněte číst. Při této činnosti vám už nepomůže ani Kinedrill a vaše cesta na záchod je předem určená. Číst si můžete v klidu doma, kde vás netrápí nevolnost, ale rozhodně ne, pro vás, v nebezpečných prostorách.

Napadá mě ještě volné oblečení, nikdo není rád, když ho ve stresu začne svírat úzkost, že ty kalhoty vám drtí žaludek a rozepnout si je nemůžete, nebo že ten přiléhavý top je až příliš na těle a vy cítíte každou nitku, proto raději volte pohodlné a volné oblečení, které vám nebude nikterak zavázet. Nezapomeňte na sebe také pouštět čerství vzduch. Pár hlubokých nádechů a výdechů zklidní váš tep a vy se budete cítit více uvolněněji.Nejdůležitější je stejně samotná psychika, protože tou vždy ovlivníte vše. Vzpomeňte si na nějaké radostné události, nebo se sami navoďte do veselé nálady, určitě se to na vaši kinetóze odrazí pozitivně, neboť pokud začnete stresovat dřív, než sednete do auta, je jasné, jak to vše dopadne. Dobrou náladou a pozitivním myšlením můžete příznaky a následky více než dobře zmírnit!

Foto: Shutterstock.com


Místo pro vaše názory