Komentář Františka Peterky:
Většina hoteliérů to tušila, ale málokdo tomu chtěl uvěřit. I proto zítřejší opětovné uzavření ubytovacích zařízení působí jako studená sprcha, která odepíše více než 3 miliony noclehů v celkové ceně kolem čtyř miliard, nehledě na další miliardy, o které přijdou hotely na útratě za silvestrovské oslavy. Přestože oficiální termín zatím neexistuje, většina provozovatelů očekává opětovné otevření až v únoru – tedy s prvním turnusem jarních prázdnin. Pokud se podaří epidemiologickou situaci udržet pod kontrolou.
Začíná tedy boj o důvěru zákazníka. Pro hotely bude nyní klíčové ozvat se hostům a pokusit se po dohodě s nimi pobyty přerezervovat “na neurčito”, aby se jim podařilo udržet své cash-flow. A výměnou za to nabídnout zvýhodněné podmínky. Až do teď totiž návštěvníci zatím netrvali na vracení peněz. To se nyní s ohledem pravděpodobného přesunu hostů do zahraničních lyžařských středisek může změnit a celá řada zařízení by se mohla dostat do problémů s hotovostí. A tím i schopností platit své pohledávky.
Bezplatné storno kvůli kovidu je novým standardem
O to více se musí hotely připravit na únorové dovolené. U nich by naštěstí mohla nastat konjunktura mezi nabídkou a poptávkou. Jak se zdá, Češi i přes situaci mají nadále chuť cestovat a jsou připraveni za domácí cestování utrácet více než kdy předtím. Stovky “Rezervací bez rizika” a nákupy “Poukazů bez termínu” na jarní prázdniny, které jen za poslední dny přes Explorio.cz Češi udělali, to dokazuje. Ostatně právě možnost rezervovat pobyt s vědomím bezproblémového storna v případě nákazy kovidem v rodině je pro celou řadu hostů větším benefitem než například cena pobytu.
To nejlepší, co může hotel nyní v mezičase udělat, je zrevidovat svůj marketing, nastavit svou datovou analytiku, aby dokázal lépe identifikovat příležitosti ze strany hostů a postupně se vyvázat ze závislosti na rezervačních portálech. To umožní hotelům zacílit na nové cílové skupiny, které budou v roce 2021 klíčové – tedy především české rodiny s dětmi. Díky vyvázání se ze slevové spirály budou moci výrazně lépe pracovat s cenou svých služeb v závislosti na daném období a reinvestovat peníze do dalšího rozvoje. Pokud totiž bude cena pobytu vyvážená kvalitou servisu, návštěvníci ji budou ochotni akceptovat a hotely už nebudou muset operovat na hraně své profitability.
Foto: pixabay