Lidé po karanténě nadále preferují bezhotovostní platby

Autor:

Česká ekonomika se odráží ode dna. Transakce v sektoru služeb po 11 týdnech od zahájení karantény viditelně rostou. Jednoznačným trendem je agresivnější nárůst preference bezhotovostních plateb ze strany zákazníků. Vyplývá to z dat společnosti O2 eKasa.

Podíl bezhotovostních transakcí za posledních 11 týdnů narostl o 69 %. Po rozvolnění opatření obnovily činnost tři čtvrtiny podniků, nejvíce postižené zůstávají restaurace a hotely. Zákazníci nakupují sice méně často, ale za každý nákup dají více peněz než před karanténou. Počet transakcí přes EET klesl i přes zrušení povinnosti fiskalizovat pouze o 23 %. Krize významně podpořila růst bezhotovostních transakcí.

Téměř polovina restaurací a hotelů je stále mimo provoz

Pomalejší rozjezd a současně nejhlubší propad zaznamenalo odvětví ubytování, stravování a pohostinství. Data ukazují, že více jak polovina podniků (55 %) v tomto segmentu již začala fungovat. Obor zdravotní a sociální péče již dosahuje vyšších tržeb než před krizí. Velkoobchod, maloobchod či zpracovatelský průmysl jsou již aktuálně na 90 % výkonu ve srovnání s obdobím před krizí. Počet transakcí přes EET klesl i přes zrušení povinnosti fiskalizovat pouze o 23 %.

Méně často na větší nákup

Celkově svoji ekonomickou činnost za 11 týdnů od počátku krize obnovily tři čtvrtiny podniků, přičemž hodnota všech transakcí se snížila o 18 % ve srovnání s obdobím před krizí. Objem všech transakcí tedy dosahuje 82 % původní úrovně. V praxi to znamená, že zákazníci nakupují sice méně často, ale za každý nákup dají více peněz než před karanténou. Otevřeným podnikům díky tomu stoupla hodnota tržeb na kasu o 10 %.

Foto:pixabay