Loňský rok ve znamení elektromobility a alternativních paliv

Autor:

Foto: Michaela Rubešová

V České republice bylo na konci roku 2020 v Centrálním registru vozidel evidováno více než 8 milionů motorových vozidel, z toho 75 % byla osobní auta (kategorie M1).

Stále sice výrazně převažují auta s motory na naftu či benzín, ale i díky aktuálním trendům či státní podpoře posilují vozidla na elektřinu (bezmála 10 tisíc), která v kategorii alternativních pohonů doplňují zatím dominantní auta na plyn (přes 126 tisíc). V případě osobních elektromobilů jsme zaznamenali velký nárůst registrací v momentě, kdy trh konvenčních vozidel u nás vloni klesal.

Ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu (CDV) pravidelně zveřejňujeme data k vozidlům sledovaným v rámci Národního akčního plánu čisté mobility. V nejfrekventovanější kategorii, tedy M1, tak v registru jsou stále, a ještě nějakou dobu pravděpodobně budou, nejvíce zastoupená plynová vozidla. LPG vozidel je přes 105 tisíc, CNG pak více než 21 tisíc. Osobních elektrických vozidel s externím dobíjením pak bylo evidováno téměř 10 tisíc, z toho 7 109 bateriových elektrických vozidel, kde jsme zaznamenali devadesátiprocentní nárůst. Jakkoli zde významně převažují vozidla plynová, trend se dle všeho bude postupně otáčet ve prospěch vozidel elektrických, jak naznačují data z loňského roku, ale koneckonců také data z EU. Např. v loňském roce se na registracích nových osobních vozidel podílela v součtu plynová a elektrická 3,85 %, z toho 2,58% podíl připadal právě na vozidla elektrická,“ říká Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Tabulka: Ministerstvo dopravy – Počet registrací vozidel dle kategorie a palivo k 31. 12. 2020

V Česku bylo ke konci minulého roku celkem 6,13 milionu osobních aut. Celkový prodej nových vozů klesl meziročně o 19 procent, naopak odbyt elektromobilů narostl o 331 procent a plug-in hybridů o 318 procent.


Místo pro vaše názory