Malťané mají dost sdílených elektrokoloběžek. Vláda je od března zakáže

Autor:

Malta se rozhodla zatočit s neukázněnými jezdci na půjčených elektrokoloběžkách. Povoleny budou jen ty soukromé.

Zákaz by měl začít platit od 1. března příštího roku a týkat se bude všech sdílených elektrokoloběžek, které si nejčastěji v zemi půjčují turisté. Ti se však na strojích obvykle neumí chovat a pravidelně porušují dopravní pravidla. Ať už se jedná o jízdu na chodníku nebo pod vlivem alkoholu. Výjimkou nejsou ani vážné dopravní nehody.

Podle deníku Times of Malta do dnešního dne bylo pokutováno 11 tisíc jezdců na elektrokoloběžkách. Společnostem Bolt a Bird tak zřejmě na Maltě skončí podnikání. Vláda se k tomuto kroku rozhodla vzhledem k nerespektování pravidel ze strany jezdců. Nejedná se jen o ohrožování chodců na chodníků, ale často také o špatné parkování koloběžek, které tak znepříjemňují život obyvatelům. Jezdci je odkládají prakticky kdekoli – i před vjezd do garáže. Podle starosty města Sliema je rozhodnutí vítané. „Od začátku byl problém, že nebyla zavedena žádná pravidla a předpisy pro elektrokoloběžky, lidé si tak v podstatě dělali, co chtěli,“ řekl starosta John Pillow pro Times of Malta. Sám však elektrokoloběžku vlastní a podle něj je řešením problému právě soukromé vlastnictví, které přímo vybízí k zodpovědnosti.

Agentura Reuters přinesla vhled i z druhé strany, podle názoru místního cyklistického sdružení Rota může za vše vláda, která nezajistila dostatečnou infrastrukturu, tedy parkovací místa určená pro elektrokoloběžky a vyhrazené jízdní pruhy. Na druhou stranu Malta, ač se jedná o malý ostrov, je zrovna destinace, kde se e-koloběžky nestaly úspěšnou alternativou dopravy, stále se najde většina lidí, kteří raději pro přesun volí automobil.

Což je docela zajímavé, protože na Maltě jsou dost hustě zastavěné oblasti, a tak by člověk řekl, že elektrokoloběžka bude příjemnější variantou pro přesun, stejně jako třeba skútr. Vše by šlo vyřešit jinak, stačilo by, kdyby maltská vláda chtěla najít společnou řeč. To se ale nestalo.

Spíše to vypadá, že Malta o mikromobilitu prostě zatím nemá zájem, leč by vyřešila řadu nepříjemností. Otázka je, jak to bude do budoucna, protože elektromobily sice nahradí spalovací auta, ale problém s nedostatkem místa v ulicích i celkově s dopravní infrastrukturou stále přetrvá.

Zdroj informací: autorský text, Times of Malta, agentura Reuters
Foto: Tiskový servis Bolt