Metro ve Stockholmu aneb nejdelší švédská galerie

Když se řekne metro, někoho možná ani nenapadne, aby se rozhlížel kolem sebe. Naše stanice metra jsou trochu fádní v duchu socialismus, tedy až na ty nové moderní. Podobně to mají i v ostatních státech světa. Ostatně nutno podotknout, že například žlutá linka budapeštského metra je historicky zachovalá a dokonce tam jezdí jen dvou vagónový vlak. Čas na výstup do stanice mi přišel ještě kratší, než bývá obvyklé. Avšak my se dnes podíváme do Stockholmu a na jeho metro, které je celosvětově unikátní.

Švédské metro v hlavním městě se často označuje jako největší nebo nejdelší galerie na světě. První podzemní vlak se trasou projel v roce 1950. Dnes metro čítá tři trasy, které se větví, takže na něm můžeme spatřit až 7 linek. Ročně metro přepraví zhruba 500 milionů cestujících a přepravuje lidi na úseku zhruba 110 kilometrů tratě. Metro má celkem 100 stanic a na více jak 90 z nich můžete obdivovat umění. Zajímavé také je, že některé stanice jsou vytesané přímo do skály, jiné zdobí různé sochy, obrazy, mozaiky a zajímavé bývá i řešení mobiliářů.

V 50. letech se začaly postupně budovat stanice metra, avšak ty nejznámější přišly až v 70. letech. Vrtalo se a razilo do tvrdé horniny, což umožnilo, že se metro nemuselo obkládat klasickým způsobem (jako to známe u nás), ale ponechat téměř tak, jak byla stanice do skály vytesána. Místo obkladů se použil stříkaný beton o tloušťce 7 cm a průsaková voda byla odvedena pomocí trubek. Stříkaný beton umožnil kopírovat jednotlivé prvky skály, proto to ve stanici vypadá, jako by byla opravdu jeskyní. V roce 1972 byla takto uvedena do provozu stanice Masmo a později se začaly ve stejném duchu dělat i ostatní stanice metra.

Zajímavé také je, že v metru nenajdete téměř žádné plochy pro reklamu. Díky kamerovému systému a vysokým pokutám se také zabránilo poškozování stěn grafitti.

Foto: wiki Jakub Hałun


Místo pro vaše názory

Autor:

ZahraničíZajímavosti