V pražském sídle automobilky Mercedes-Benz nově vyrostlo šest včelích úlů. Výběr vhodné lokality a uspořádání úlů zajistil odborný včelař, který se na městské instalace zaměřuje.
Cílem je podpořit místní přírodu, protože včely jako významní opylovači pomáhají veškerým rostlinám i stromům a přispívají tak k udržení biodiverzity porostů. „Tímto krokem chceme v první řadě ukázat, že k ochraně přírody a rozvoji ekologických aktivit může přispět skutečně každý. Jako firma jsme se rozhodli s pomocí odborníků chovat včely, které jsou symbolem píle, čisté přírody a také neodmyslitelným pomocníkem člověka. Bez včel by nebylo možné provozovat zemědělství, a i proto si tito užiteční a pracovití tvorové zaslouží naši zvláštní pozornost a ochranu,“ říká Wolfgang Karl Bremm von Kleinsorgen, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Česká republika.
„Pobočka v Praze na Chodově nabízí včelám vynikající prostředí: v okolí se nachází několik parků a zelených ploch, kde je dostatek květů pro zdravý vývoj včelstev. Nedaleko od naší firmy se rozkládá dokonce rozlehlý sad,“ dodává Rafal Wawrzyniak, generální ředitel pobočky Mercedes-Benz Praha. Výběr vhodných včelstev, instalaci úlů a péči o včely svěřila společnost Mercedes-Benz do rukou zkušeného specialisty Augustina Uváčika, který má s chovem včel v městském prostředí dlouholeté zkušenosti. První stáčení medu z úlů se očekává již příští rok a vedení společnosti plánuje sesbíraný med využít k další propagaci ochrany přírody nejen mezi svými zaměstnanci.
Zajímavostí medu od městských včel je, že neobsahuje rezidua pesticidů, které se mohou nacházet v okolí intenzivně obhospodařovaných zemědělských ploch a škodí hmyzu i kvalitě medu. Odborné analýzy v minulosti potvrdily, že med od včel z Prahy plně vyhovuje všem hlediskům stanoveným příslušnými vyhláškami. „Chování včel ve městě však má svá pravidla, například je třeba zajistit, aby hmyz neobtěžoval v době rojení, vhodné je zvolit i horský druh, který je mírný a pracovitý,“ doplňuje včelař. Mladé včely v úlech Mercedes-Benz mají z tohoto důvodu alpský původ, v každém úlu jich je zpočátku 25 až 30 tisíc.
Chování včel na střeše zahájila letos v květnu společnost Daimler Mobility ve Stuttgartu a připojila se k ní již i polská a slovenská pobočka automobilky Mercedes-Benz. Po českém zastoupení se hodlá v regionu střední Evropy k této ekologické aktivitě přidat rovněž importér v Rumunsku.
Chov a ochrana včel je v souladu s firemní strategií Ambition 2039, kterou se koncern Daimler před více než dvěma lety přihlásil mezi prvními průmyslovými podniky k trvale udržitelnému podnikání. Cílem společnosti je stát se do roku 2039 plně neutrální firmou z hlediska produkce emisí CO2, a to jak ve výrobě, tak u nabízených vozidel. Důležitým milníkem je dosažení uhlíkově neutrální výroby v evropských závodech již příští rok. První závody Mercedes-Benz této mety dosáhly, například moderní provoz Factory 56 v Německu nebo nově vybudované zázemí v polském Jaworu.
Automobilka také patří mezi přední výrobce bezemisních vozidel. Vyvíjí a vyrábí automobily na elektřinu i vodík a intenzivně pracuje na dalších řešeních pro trvale udržitelnou mobilitu. Na českém trhu již dnes prodává na tři desítky částečně či plně elektrifikovaných modelů a šíří portfolia ekologických vozů i jejich celkovým odbytem je jasnou jedničkou v prémiovém segmentu. Během krátké doby představí v České republice revoluční, plně elektrický automobil EQS, který zajišťuje jízdní dosah až 770 kilometrů podle normy WLTP a na rychlonabíjecí stanici dobije během 15 minut energii potřebnou k ujetí až 300 km.
Zajímavá fakta:
Nejvyšší rychlost medonosných včel činí 25 až 30 km/h, což je mnohem více, než kolik vyvinul první čtyřkolový automobil na světě Benz Victoria (20 km/h). Mimochodem tento vůz byl prvním automobilem i na českém území – v roce 1893 si jej pořídil liberecký průmyslník Theodor von Liebieg.
Včely dokáží mezi sebou účinně komunikovat, podobně jako nejmodernější vozy Mercedes-Benz: ty v rámci komunikace car-to-car dokáží sdílet informace například o nebezpečí na kluzké vozovce. Stejně tak včely se navzájem varují před predátory nebo silným větrem.
Včely jako významní opylovači napomáhají intenzivnímu zemědělskému hospodaření, které vedlo k rozvoji civilizací. K zásadnímu ekonomickému rozvoji společnosti během 19. a 20. století pak pomohl motorismus, na jehož počátku stál první patentovaný motorový vůz: tříkolový automobil Carla Benze z roku 1886.