Pomalu a jistě se blíží letní měsíce, které jsou tradičně spojené s cestováním do zahraničí. Kromě PCR testů a možné karantény byste měli myslet i na jiné věci, které se mohou občas stát a nepříjemně zaskočit před a během dovolené.
Neplatné doklady
Začíná to first minute zájezdy, které s včasným objednáním nabízejí výhodnou slevu. Před dovolenou tak máme dostatek času na nákup důležitých věcí, které by kufru neměly chybět, ale často zapomínáme na kontrolu dokladů. Přibalíme je sice do peněženky, ale už se nedíváme na jejich platnost. Taková nepozornost pak může cestování značně zkomplikovatt.
Řešení: Vytvořte si na období příprav na dovolenou seznam věcí a činností, na něž nesmíte
zapomenout. Patří mezi ně právě i kontrola data platnosti dokladů. V evropských zemích musí být doklad platný minimálně do data návratu z dovolené. V řadě států mimo EU je však nutné prokázat platnost alespoň na dalších 12 měsíců. Pokud přece jenom zjistíte, že některý z identifikačních dokladů je již „prošlý“, máte ještě několik možností. V rámci cestování po Evropské unii lze vyměnit občanku za cestovní pas a naopak. Nepotřebujete oba doklady současně. Alternativou je také takzvaný „rychlopas“, který je vydáván úřady s rozšířenou působností ve zkrácené lhůtě do 6 dnů. Poplatek za zhotovení je ale pro dospělého 4000 Kč.
Krach cestovní kanceláře a dlouhá lhůta navrácení peněz
Jedním z častých problémů, jež hatí dovolené, je krach cestovní kanceláře, s níž jsme měli v plánu cestovat. Důsledkem takového bankrotu se totiž nejenže ruší celá naše dovolená, ale začíná také období dlouhého čekání na peníze, které jsme do zájezdu investovali. Může se tak velmi snadno stát, že peníze získáme až po prázdninách, a pokud tak nemáme k dispozici jiné finance, s dovolenou se můžeme rozloučit.
Řešení: Vybírejte si zájezdy u takových cestovních kanceláří, které jsou proti krachu řádně pojištěny.
Onemocnění a rušení termínu dovolené
Značné obtíže se mohou pojit také s okamžiky, které nás nutí dovolenou náhle zrušit. Patří mezi ně zejména onemocnění, ale například také ztráta zaměstnání nebo těhotenství. V případě zrušení zájezdů je navíc nutné zaplatit cestovní kanceláři odstupné. Vždy si tedy přečtěte všechny strany smlouvy, abyste zjistili jakou výši odstupného budete muset v nutnosti zaplatit. Každá cestovní kancelář ji může mít jinak.
Řešení: Protože se zmíněné případy nedají nikterak plánovat, měli bychom je mít na paměti už při podpisu cestovní smlouvy. Možností, jak předejít zrušení dovolené, ale zároveň také vyčerpání veškerých financí, je pojištění storna zájezdu, které nám zaručí získání peněz zpět bez zaplacení storno poplatku. Bývá součástí balíčku cestovního pojištění, kde se podle doby pojištění a ceny zájezdu vypočítává pojistná částka. Ta se pohybuje v průměru mezi dvěma až třemi procenty celkové ceny zájezdu, ale může být samozřejmě i vyšší nebo nižší. Důležité je však myslet na to, že takové pojištění musí být sjednáno současně s koupí zájezdu, nebo maximálně následující pracovní den po zaplacení první zálohy či celé částky za zájezd.
Ztráta zavazadel v průběhu přepravy
Nepříjemnosti mohou vyvstat i při samotném odjezdu na dovolenou. Velmi nepříjemným okamžikem může být například zjištění, že naše zavazadla nedorazila společně s námi do cílové destinace. Ke ztrátě dochází nejčastěji s užitím letecké dopravy. Najednou se tak na dovolené ocitáme bez osobních potřeb a oblečení a nedokážeme si představit, jak takto naši dovolenou přežijeme.
Řešení: Ačkoliv není možné ztrátu zavazadla nijak ovlivnit, je dobré se na ni předem alespoň vhodně připravit. Do odbavovaného kufru tak nedávejte doklady, peníze a nejdražší elektroniku, jako fotoaparáty nebo mobilní telefony. Důležité je zavazadlo opatřit náležitými identifikačními cedulkami se jménem, telefonním číslem a adresou. Hodit se může také přibalení cestovního itineráře dovnitř kufru, pro případ, že by se připevněné jmenovky utrhly. Pokud se přece jenom stane, že na letišti marně čekáte na zavazadlo, které se při přepravě někde zatoulalo, je nutné ihned vyplnit speciální formulář, a podat tak stížnost letecké společnosti.
Ta vyplácí cestujícím náhradu škody, která se však pohybuje v různých částkách a její maximální limit je 1 220 eur. Tato částka však představuje předepsané maximum, nemusí být striktně vyplacena celá. Navíc reklamaci musíte u letecké společnosti podat do 7dnů. Náhradní peníze slouží k pořízení základních potřeb. Zájemci si mohou také ještě před odjezdem sjednat pojištění pro případ ztráty zavazadla.
Ztráta či krádež dokladů v zahraničí
Největší noční můrou všech cestovatelů je ztráta, nebo dokonce krádež dokladů v cizí zemi. Znamená totiž dlouhou a náročnou agendu s vyřizováním všech náležitostí a zajišťováním náhradních a poté zbrusu nových dokladů. Plánované letní radovánky se tak odsunou na druhou kolej a ve vzpomínkách na dovolenou zbude hořká pachuť.
Řešení: Důležité doklady a větší sumy peněz ideálně ponechávejte v hotelovém sejfu a neberte je s sebou na pláž. Rovněž je dobré pořídit si fotokopie všech dokumentů a ty nechávat na hotelovém pokoji. Jako prevenci nikdy neponechávejte všechny doklady v tašce na jednom místě i s penězi, aby nebyly lákadlem pro zloděje.