Ve většině evropských měst funguje velmi dobře cyklistická infrastruktura. Lidé rádi volí formu jízdy na kole, než aby se do práce dopravovali pomocí automobilu, a tak za sebou nezanechávají velkou ekologickou škodu. Některá města jsou přeci jen o něco víc stvořená pro jízdu na kole než jiná. Vždy se přeci jen jezdí lépe po rovince.
Kodaňský index zhodnotil 115 měst světa a stejně tak sleduje globální pokrok v městské cyklistice. Zpráva bere v úvahu mnoho faktorů, jako je například cyklistická infrastruktura, programy sdílení kol, bezpečnost na komunikacích a třeba také rovnováha mezi ženami a muži. To vše, aby zjistili, která města jsou pro kola nejvíce přátelská.
Není divu, že se samotná Kodaň objevila v seznamu zprávy. Celkem 62% procent obyvatel Kodaně volí raději kolo než auto. Ostatně místní úředníci se stále snaží zlepšovat podmínky pro cyklisty. Některá města by až Kodani mohla závidět.
Jedním z dalších měst, která se objevila na seznamu je samozřejmě také Amsterdam. Město se dokázalo nejlépe přizpůsobit rostoucímu počtu cyklistů, přiděláním nových cyklistických tras. Stejně tak byly předělané křižovatky a ulice, aby byly pro cyklisty bezpečnější. Amsterdam má také velmi ambiciózní plán. Hodlá se zbavit více jak 11 tisíc parkovacích míst, aby mohli tyhle místa předělat na více zeleně a prostoru pro cyklisty.
Dalším městem hned po Amsterdamu se stalo další nizozemské město Utrecht, které je známé pro špičkovou cyklistickou infrastrukturu. Avšak v čem město opravdu vyniká, to je politická iniciativa v této problematické oblasti. Politici jdou příkladem a sami jezdí na kolech. Tím, chtějí zapůsobit na obyvatele, aby se k nim také přidali. Do roku 2030 chtějí zdvojnásob počet provozovaných jízdních kol.
Město v Belgii naopak má za svůj cíl snížit rychlost na 30 kilometrů ve všech ulicích, nebo minimálně na 95 procentech. Zda-li se to bude líbit i lidem, kteří používají výhradně automobil, těžko soudit.
Do seznamu TOP 20 se Praha bohužel nedostala. Avšak můžeme tam vidět například Berlin, Paříž, Montreal, Barcelonu nebo i Tokio.
Foto: Shutterstock.com