Nejoblíbenějším vánočním dárkem je letos opět auto

Autor:

Letošní Vánoce podle predikcí ekonomů a průzkumů budou patřit k těm bohatším a lidé utratí více než vloni. To je i důvod, proč stoupá počet automobilů, které končí „pod vánočním stromečkem“.

Pandemie navíc změnila vnímání mnohých z nás a automobil si tak často pořizujeme jako nejbezpečnější dopravní prostředek, který chrání před nákazou. Druhou skupinou zákazníků, kteří automobily nejčastěji kupují s koncem roku, jsou podnikatelé a firmy, kteří potřebují do konce roku navýšit daňově uznatelné náklady. Počet prodaných automobilů v České republice je i přes pokračující pandemii vyšší než v loňském roce. Jen z největšího českého prodejce ojetých vozů si zákazníci v prosinci odvezli již o téměř 16 % více aut než v loni.

„Poptávka po ojetých automobilech s koncem roku dlouhodobě roste, a to i v letošním roce, kdy je situace na trhu ojetých automobilů značně oslabena. Lidé vnímají automobil jako nejbezpečnější dopravní prostředek v době pandemie, proto je to i stále častěji oblíbený vánoční dárek – nejčastěji pro dospívající děti či manželku. Navíc sílí nedostatek nových automobilů a rostou ceny aut, tak je ten ojetý jedinou rozumnou možností. Největší zájem je o kombi a SUV,“ uvedl Luboš Vorlík, Managing Director AAA Auto pro Českou republiku ve skupině AURES Holdings. V žebříčku popularity vede poptávka po kombi, která si v prosinci pořizuje 27 % zákazníků. Dále pak jsou v oblibě SUV (25 %) a až na třetím místě ještě donedávna první hatchbacky (24 %).

Obzvláště letos jsou ojeté automobily nejen cenově dostupnou variantu nového vozu, které jsou dlouhodobě nedostupné kvůli dlouhým čekacím lhůtám. Čekací doba na nový automobil je nyní již více než šest měsíců a stále se díky uzavírkám továren prodlužuje. Naopak zánovní automobily jsou k dispozici ihned. Navíc je volí i podnikatelé a firmy, které před koncem roku kupují automobily s odpočtem DPH, aby si navýšili daňově uznatelné náklady.

Kvůli obavám z nedostupnosti dieselových automobilů lehce převládá poptávka právě po dieselech, a to i přesto, že ještě vloni patřil prim benzínovým, které jsou vhodnější pro méně časté řidiče i začátečníky a zároveň mají lepší vlastnosti právě v zimě. Nadále roste poptávka po automatické převodovce, kterou si nyní pořizuje 31 % zákazníků, o 58 % více než vloni. 20 % aut má náhon na všechna čtyři kola. Nejoblíbenější značkou je tradičně Škoda (25 %) následovaná značkami Volkswagen (12 %) a Ford (8 %). Nejoblíbenějšími modely jsou Škoda Octavia, Fabia a Superb či Volkswagen Passat a Golf.

Zdroj informací: AURES Holdings
Zdroj foto: Michaela Rubešová