Zájem o pronájem aut začal po počátečním propadu způsobeným koronavirovou epidemií opět růst. lidé začínají myslet na okolní svět více než na vlastní pohodlnost. Proti březnu, kdy byl zavedený nouzový stav, je poptávka po autech u mezinárodní carscharingové firmy Anytime vyšší řádově o desítky procent. Návrat ke stavu před epidemií očekává během května.
Koronavirová krize znamenala na začátku výrazné snížení zájmu o carsharing. Zatímco MHD zaznamenala po nařízení karantény propad až o 90 procent, sdílení aut pokleslo o 42 procent. Současně téměř vymizely cesty mimo Prahu. Ukázalo se, že v době zvýšeného nebezpečí šíření infekční nemoci je přeci jen bezpečnější jet autem než hromadnou dopravou. Zájem o individuální dopravu jako bezpečný způsob dopravy tak postupně roste.
Přibližně od Velikonoc se začal počet pronájmů každý týden navyšovat a téměř normální stav se očekává v průběhu května. Současně v posledních 14 dnech je vidět již téměř normální podíl jízd mimo Prahu.
Sdílet auta začaly i firmy
Anytime v rámci opatření proti šíření koronaviru zavedla pravidelnou dezinfekci vozů několikrát týdně. Jako zatím jediná na trhu dává do každého auta dezinfekci v malé lahvičce pro osobní použití.
V souvislosti s dopady koronavirové epidemie se Anytime začala orientovat i na firemní zákazníky, u kterých zaznamenala rostoucí poptávku. Firmy začaly odkládat koupi nových vozů, podobně jako při předchozí krizi v roce 2009, a právě carsharing je zajímavou alternativou k dlouhodobějšímu pořízení vozu například na operativní leasing.
Carsharingová služba Anytime v současnosti provozuje v Praze 200 vozů Toyota Yaris Hybrid vybavených automatickou převodovkou a parkovací kamerou. Tato kombinace výbavy se do města osvědčila. Zákazníci oceňují i šetrnost hybridů k životnímu prostředí, která přitom není vykoupena vyblokováním parkovacích míst pro dobíjecí stanice, jako je to u elektromobilů.
Do konce roku chce Anytime zvýšit počet provozovaných aut v Praze ze současných 200 na 500. Vedle osvědčeného modelu Toyota Yaris Hybrid do flotily přibudou vozy vyšší třídy pro jízdy mimo město s rozšířenou výbavou, například parkovacím asistentem nebo adaptivním tempomatem.
Foto: Anytime