Profesionální závodní simulátor si nyní může vyzkoušet každý

Dostupnost simulátorů, ať už z finančního hlediska nebo složitostí softwaru, byla před deseti lety prakticky nulová. Tehdy napadlo virtuálního závodníka a IT specialistu v jedné osobě, Petra Lisu, vytvořit simulátor, který bude dostupný nejen profi závodním jezdcům, ale také široké veřejnosti. Spolu s konstruktérem a taktéž závodním jezdcem, Pavlem Dykem, tak před šesti lety založili společnost Motorsportsimulator.

Velký zvrat nastal před třemi lety s vydáním novým softwarů, které díky poznatkům v IT oblasti a technologiích umožnily stavbu dostupnějších simulátorů s možností výběru širokého spektra závodů. Aktuální softwary obsahují automobily, jejichž fyzika je naprogramována dle telemetrických dat od výrobce. Tratě z celého světa jsou laserem scanované přímo na místě, simulace je tak v poměru 1:1 oproti realitě. Vývojáři, kterými není nikdo jiný než výše zmínění závodní jezdci, umí díky zkušenostem z reálného závodění nastavit celý systém tak, aby řidič prakticky nepoznal rozdíl mezi jízdou v simulátoru a v reálném autě. K tomu slouží i unikátní „motion“ systém se třemi stupni nastavení a volantu s forcefeedbackem


Nyní se již společnost Motorsportsimulator může pyšnit dvěma modely závodních simulátorů, a to ElektraX Experience v hodnotě 85 000,- EUR a ElektraX Extreme v hodnotě 125 000,- EUR. Na trhu jsou nejlepšími a nejsofistikovanější simulátory. Primárně jsou určeny pro simulaci okruhových závodů, ale lze na něm jezdit také rallye nebo autokros. Pro koncového zákazníka nechybí možnost modifikovat geometrii sezení řidiče, změnit závodní sedačku, věnec volantu, tvrdost a sklon pedálů, výšku LED panelů a spoustu dalších nastavení včetně barvy.

Obliba simulátorů v posledních letech roste. V porovnání s reálným testováním se jedná výrazně levnější alternativu. Díky přesnosti simulátoru 1:1 a možnosti osobního coachingu přímo v centru, využívají těchto služeb například nadějní mladí jezdci Autoklubu České republiky. Bezpečnost a atraktivita simulátoru umožňuje využití i široké veřejnosti. Ať se jedná o amatérské jezdce nebo úplné laiky.

Sama jsem měla možnost vyzkoušet si jízdu v unikátním simulátorovém centru MyRace v Praze. Nejdříve jsem si oblékla speciální boty, které vám pomohou zvládnout celou jízdu bez problému a potom, co mě zkušený instruktor přikurtoval k sedadlu, začala odborná část výkladu. Dostanete přesné instrukce, jak používat volant a dále už používate nohama jen brzdu a plyn. Zajímavostí je, že abyste brzdu zmáčkli nohou nadoraz musíte vyvinout sílu o 120 kilogramech. To už je poměrně dost a sama sem s tím měla problémy, proto jsem jen maličko dobržďovala. Už tak jsem cítila, že stehenní svaly budou večer bolet.

Jako závodní okruh mi byl přidělen ten v Brně. Stačilo vyjet z garáže a šlo se na ostrá kola. První nepatrný nezdar se vyskytl v momentě, kdy jsem zapomněla na studená kola na vozidle a rozjela to na plno. Auto se téměř okamžitě hodilo do smyku a skončila jsem v trávě. Všichni jsme se tomu zasmáli a jelo se dál. Pak už to bylo všechno v pohodě a perfektní. Do řízení jsem se dostala jedna dvě a pár rad od zkušeného závodníka, jak najíždět do zatáček, mi také pomohlo. Po pár minutách mě závodění začalo hrozně bavit a byla jsem pak trošku smutná, když mi to vypli, aby se prostřídali i ostatní kolegové novináři. Za mě perfektní zážitek a doporučuji každému, kdo je alespoň trochu blázen do ralley a nebo do aut samotných.

Foto: MyAirlines

 


Místo pro vaše názory

Autor:

ČeskoNovinky