Rozdělovat svět na města a přírodu není správný přístup. Říkají to architekti z dánského studia Tredje Natur, kteří mění Kodaň v zodpovědné a udržitelné město. Jejich projekt je součástí kampaně Driven japonské automobilky Toyota, jejímž cílem je představit nápady, které zlepšují současný život a stojí za to se jimi inspirovat. Dánští architekti se zabývají udržitelným designem měst a jejich propojením s přírodou. Hledají tak hlavně funkční řešení problémů způsobených člověkem.
„Dřív jsem se věnoval krajině a Ole Schrøder plánování a stavbám. Ale cítili jsme, že se na všechno koukáme úplně špatně. Pořád se to rozdělovalo: Tohle je město a tohle příroda. Jako by jedno bylo opakem druhého. Navrhujeme život v budoucnosti. Nový způsob rozvoje měst i společnosti. Jsem přesvědčen, že architekti a projektanti mají obrovskou moc i zodpovědnost,“ říká jeden ze zakladatelů studia Flemming Rafn Thomsen.
Chodníkové pláty s dírami odvádí vodu ke stromům
Dokonalým příkladem činnosti těchto architektů, z nichž každý přichází z trochu jiného odvětví, je kodaňské opatření proti povodním. „Problém je, že dnes jsou všude ulice a chodníky a voda nemá kam odtékat. Tak jsme si řekli fajn, pokud se nám podaří vymyslet prvek, který by byl součástí chodníků, nasál by vodu, dokázal ji zadržet a následně někam odvést a využít ji, bude to další krok k zelenějším ulicím,“ popisuje Flemming, jak vznikly velké chodníkové pláty s dírami, které skutečně odvádí dešťovou vodu ke stromům a záhonům lemujícím kodaňské ulice.
Ukázkou může být i park Enghaveparken v Kodani, který je uzpůsoben tak, aby dokázal zadržet obrovské množství dešťové vody. Stačilo k tomu jen zvýšit obvodovou zeď kolem parku, vykopat trochu hlíny a přidat šetrnou a odolnou vrstvu. A když neprší, využívá se park jako jedno velké veřejné sportoviště.
Dva problémy naráz
Když se mluví o městském plánování, často narazíte na spory a protiklady. Jsou politické strany, které milují stromy a nenávidí auta, nebo naopak. Ale co je skutečně potřeba, je nacházet řešení, která tyto propasti překlenou. Ale auta tu být musí, stejně jako stromy, příroda a lidé. To všechno je součást fungujícího města. Můžou se dokonce kombinovat řešení klimatických problémů s efektivními řešeními infrastruktury, jako jsou například tunely. Každé řešení městského plánování by tak podle něj mělo být co nejefektivnější. Využít odpad nebo nepotřebný materiál, který může jinde pomoci. Zmíněné chodníky jsou proto vyrobeny z čistírenského kalu, jenž je vedlejším produktem odpadních vod.
V současnosti v Tredje Natur pracují na uměle vytvořeném ostrově Lynetteholmen s rozlohou skoro tři kilometry čtvereční. Vznikl kvůli změnám klimatu, aby bránil město před záplavami. Jejich cílem však nejsou jen konkrétní kroky, které mění jejich město. Chtějí změnit společnost. Nadchnout do jejich způsobu přemýšlení i jeho obyvatele, a vytvořit tak úplně nový myšlenkový koncept, kterým se může inspirovat celý zbytek světa.
Foto: Toyota