Restaurace znovu otevírají, chybí ale personál

Autor:

Foto: Pixabay

Práce v pohostinství není nic jednoduchého, ale mnoho lidí takové zaměstnání baví. Jenže pandemie nového koronaviru a následná opatření proti šíření donutila servírky, číšníky, kuchaře a další lidi z tohoto oboru změnit povolání.

S rozvolněním protiepidemických opatření se majitelé restaurací potýkají s jiným problémem. A to je nedostatek personálu. Celkově meziročně evidujeme propad zájemců o práci v gastronomii na hlavní pracovní poměr o 52 procent,“ uvádí Karel Mařík, spoluzakladatel start-upu Grason. Zatím jsou otevřené jen zahrádky restaurací a těm počasí moc nepřeje, takže problém není tak markantní. Ale až se zlepší počasí, otevřou si i interiéry restaurací, chybějící personál citelně zasáhne ne jedno gastronomické zařízení.

Z našich dat za duben a květen let 2020 a 2021 je patrné, že zájem kuchařů, respektive počet reakcí o zaměstnání na kuchařské inzeráty klesl o 63 procent. Mezi číšníky a servírkami je meziroční zájem nižší o 42 procent,“ upřesňuje Karel Mařík a dodává: „Příčinou je zejména nejistota, lidé se bojí, že podniky za několik měsíců opět zavřou a oni budou bez práce.“

Podniky i zaměstnanci se bojí dalšího výpadku příjmů

Sice stoupá počet očkovaných a klesá procento nakažených, ale i tak je v lidech zakořeněná nejistota. „Podniky se snaží na personálu šetřit vzhledem k výpadkům příjmů. Nejsou tak schopné konkurovat platům z jiných odvětví. Běžně se hledá kuchař s platem 30 tisíc korun. Taková nabídka však už není atraktivní a nepřimějí kuchaře zpět do gastronomie vrátit. Ti, co nabízejí mzdu okolo 50 tisíc korun, mají nejen dostatek zájemců, ale jsou i velmi kvalitní,“ vysvětluje Karel Mařík.

Změna konceptu v gastronomii

V době ať už jakékoliv krize se lidé snaží najít inovativní řešení svých problémů. Stejně tak dojde i ke změně v gastronomii. Nedostatek lidí na hlavní pracovní poměr nahrává flexibilitě.

Velké zavedené sítě, ale i menší podniky se připravují na změnu konceptu. Nově bude personál v restauracích rozdělený na klíčový a pomocný. Klíčoví lidé se postarají o objednávku, pomohou s výběrem jídla a doporučí ideální drink, a to bude jejich jedinou prací. Vypomáhat těmto lidem bude flexibilní personál, který se postará, aby jídlo a pití bylo u stolu včas. Host tak nepocítí změnu v kvalitě a podniky ušetří náklady a budou mít dostatek personálu, protože brigádně chce v gastronomii nadále pracovat 90 procent lidí,“ uzavírá Mařík.

Zdroj informací: Grason
Zdroj foto: Pixabay