Švýcaři se vrátili ke 150 let starému nápadu. Výsledkem je revoluční podvozek vlaku

Autor:

Po 150 letech se podařilo přivést k životu plán železničního propojení tří známých a turisty vyhledávaných údolí Montreux, Gstaad a Interlaken.

Ve Švýcarsku tak vyjel 10. prosince na trať zbrusu nový vlak GoldenPass Express v barvách železniční společnosti MOB. Za úspěšným projektem stojí mnoho zvučných jmen drážního světa – na revolučních podvozcích posledních 15 let pracoval výrobce Alstom, za vagony stojí Stadler a jejich design pochází z pera společnosti Pininfarina, která se podepsala pod luxusními supersporty Ferrari. O komfort cestujících na palubě se zásadním způsobem starají dvě české firmy. Na panoramatické výhledy lidé vyhlíží ze sedaček fryčovického Borcadu a v průběhu cesty si mohou užít digitální služby od české technologické firmy Passengera.

Vlak GoldenPass Express je malý technický zázrak. Přes 115 km dlouhá trať s převýšením 900 metrů se skládá ze dvou typů kolejí, přičemž snahy o řešení tohoto problému vyšly historicky naprázdno a oblíbená letoviska se nepodařilo bez přestupu propojit přes 150 let. Řešení přinesla až společnost Alstom, která posledních 15 let pracovala na variabilním podvozku, který dokáže za jízdy plynule měnit rozchod kol téměř o půl metru (z 1 000 mm na 1 435 mm), a dokonce i upravit o 20 cm výšku vagonů podle nástupišť. To vše probíhá v rychlosti 15 km/h před stanicí Zweisimmen nedaleko Gstaadu, kde se navíc mění také elektrická soustava, a je tak nutné ve stanici vyměnit i lokomotivu. Přes veškerou složitost si ale cestující změny prakticky nevšimnou.

Zážitek posouvají na novou úroveň české firmy

Na palubě je kromě první a druhé třídy i oddělení Prestige, ve kterém si až 18 cestujících může vychutnávat výhledy z otočných, elektricky nastavitelných křesel české značky Borcad doplněné prémiovým cateringem. Všem na palubě cestu zpříjemňují také digitální služby druhé české firmy, která se na projektu GoldenPass Express podílela, technologické společnosti Passengera. Ta zajišťuje připojení vlaků k internetu a formou infotainmentu nabízí cestujícím i digitální služby v podobě dynamického obsahu o trase na obrazovkách ve vlaku doplněné o interaktivního turistického průvodce.

„GoldenPass Express se zařazuje mezi ostatní ikony švýcarské železnice, a to ve všech kategoriích: inženýrství, design i digitalizace. Passengera má na starost tomuto historickému, ale zároveň modernímu projektu dodat špičkový digitální zážitek. Nabídnout spolehlivou konektivitu uprostřed švýcarských Alp není jednoduché, ale Passengera má roky zkušeností z úspěšných spoluprací s Bernina Expressem či Glacier Expressem. Máme tak radost, že jsme do portfolia mohli přidat další jedinečný švýcarský projekt. Navíc všem, kdo se chtějí dozvědět něco nového o alpské přírodě, umožňuje Passengera přístup k aktuálním informacím o trase a zajímavých místech po cestě díky digitálnímu průvodci,“ popisuje nový projekt Jan Kolář, CEO české technologické společnosti.

Zdroj informací: Passenger
Foto: MOB