Valentýn mění podobu, místo večeře v restauraci a dovolené v zahraničí budou hmotné dárky

Autor:

Letošní svátek zamilovaných se ponese v klidné duchu. Většina českých domácností jej bude slavit odlišně, než tomu tak bylo v předešlých letech.

Místo romantických zájezdů do evropských metropolí nebo prdloužených výlet například v Rakouských Alpách, se páry navzájem obdarují věcnými dárky. Samozřejmostí budou také květiny, kterých se tradičně na Valentýna prodá velké množství. Některá květinářství dokonce spouštějí objednávací formuláře, aby si každý objednal svou kytici včas a dostalo se na ně. Oblibu ale získaly například společenské hry, parfémy a pozadu nezůstávají ani erotické pomůcky.

Valentýn je v Česku stále populárnější, přesto se jedná pouze o komerční svátek a za jinými nákupními svátky zaostává. „Slaví ho zhruba čtvrtina až třetina naší populace. Častěji jsou to ženy, a to zejména ty mladší do věku zhruba 35 až 40 let,“ vysvětluje David Vurma, CEO konzultační společnosti Acomware. Podle dat společnosti se celková útrata za valentýnské dárky bude v Česku pohybovat mezi 1,5 až 2 miliardami korun. „Velká část útrat za Valentýn běžně směřuje k restauracím. Ty jsou aktuálně zavřené, proto očekáváme znatelnější nárůst útrat za dárky, vouchery pořízené online a také za květiny,“ doplňuje Vurma.

Velký zájem je o společenské hry a erotiku

Letošním hitem budou podle oslovených e-shopů především věcné dárky. „Vzhledem k našemu domácímu fungování vidíme velký zájem o erotické pomůcky a společenské hry pro dva. Extrémní boom zažívají právě erotické hry, které mohou příjemně zpestřit intimní život. A novým trendem mezi dospělými je také LEGO,“ vysvětluje Pavla Hobíková ze společnosti Mall. Popularitu si podle ní stále udržují i klasické dárky, jako jsou parfémy, hodinky nebo plyšová zvířata.

Zájem o kosmetiku potvrzuje rovněž Radek Ondrášík z Notino.cz, které během Valentýna obslouží přes 300 tisíc zákazníků. „Nejpopulárnější jsou parfémy, vůně do domu, vlasová kosmetika nebo make-up. Už od Vánoc jsou hitem také svíčky a aroma difuzéry,“ říká marketingový manažer Radek Ondrašík. Podle Tomáše Holého ze Slevomatu je letos největší zájem o romantické pobyty nebo masáže. „Vzhledem k lockdownu je největší potenciál právě ve voucherech, tedy odloženém dárku či zážitku,“ vysvětluje.

Většina Čechů utratí do 1 000 Kč

Hodnota dárku, kterým Češi obdarují svou drahou polovičku se velmi liší napříč sociálními vrstvami – záleží tedy na finanční situaci daného jedince a také o to, o jaký dar se jedná. „Průměrná útrata za dárky se nicméně pohybuje od 700 do 800 korun. Mezi jednotlivými kategoriemi dárků jsou však velké cenové rozdíly,“ říká David Vurma z Acomware. Nejméně stojí drobnější dárky, jako je čokoláda nebo upomínkové předměty. Za ty u společnosti Slevomat Češi v průměru zaplatí kolem 750 Kč.Pokud svému protějšku vyberete parfém, kosmetiku nebo společenské hry, můžete počítat s investicí mezi jedním a dvěma tisíci korunami.

Foto: pixabay.com