Z Prahy do Tábora za 59 minut a do Českých Budějovic za 1 hodinu 40 minut pojedou expresní vlaky od nového jízdního řádu.
Opačným směrem bude doba jízdy o 2 minuty delší. Cesta vlakem tak bude rychlejší než autem. Lidé se navíc vyhnou častým kolonám na silnici I/3 a na dálnici D1 a problémům s parkováním v aglomeracích, ve kterých vlaky zastavují.
„Na 4. železničním koridoru nabízíme díky dalším dokončeným úsekům velmi rychlé cestování. U všech spojů EuroCity a InterCity jsme sjednotili maximální rychlost na 160 km/h a cestujícím nabízíme řadu doplňkových služeb, díky kterým lze využít cestu pro práci nebo odpočinek,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu a vyjmenovává některé ze služeb: „Ve vlacích je k dispozici bistro vůz, wifi připojení k internetu nebo zásuvky pro dobíjení cestovní elektroniky.“
Linka Ex 7 Jižní expres bude patřit k nejrychlejším v České republice a bude snadno konkurovat provozu na silnicích, na kterých v tomto směru dochází k častým zdržením v kolonách. Cestovní (průměrná) rychlost vlaků dosáhne 98 km/h a mezi Prahou a Táborem překročí dokonce 100 km/h. Obyvatelé Tábora a jeho okolí tak získají nové rychlé a pohodlné vlakové spojení pro pravidelné denní dojíždění do zaměstnání nebo do škol v Praze.
Nejrychlejší spojení v historii železnice
„Cesta vlakem mezi Prahou a jihočeskou metropolí bude zhruba o 20 minut kratší než v končícím jízdním řádu. Oproti 80. letům se však jízdní doba zkrátila dokonce na polovinu. Tehdy se cestovalo z Prahy do Českých Budějovic zhruba 3 a půl hodiny. Nové cestovní časy tak umožňují například pohodlnější denní dojíždění za prací nebo do školy na trase České Budějovice – Tábor – Praha a zpět,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu.
Vlaky EC / IC nově zvládnou cestu mezi Prahou a Českými Budějovicemi za 1 hodinu 40 minut. O něco pomalejší rychlíky Vltava, které mají o 7 zastávek více a stojí navíc v pražských Vršovicích a na Zahradním Městě, v Benešově, Olbramovicích, Plané nad Lužnicí, Soběslavi a ve Veselí nad Lužnicí, zvládnou cestu za 2 hodiny 4 minuty. Takto krátký cestovní čas byl dosud vyhrazen jen expresním vlakům s jedinou zastávkou v Táboře.
V budoucnosti dojde k dalšímu zkrácení cestovních časů mezi Prahou a jižními Čechami díky modernizaci zbývajících úseků 4. železničního koridoru a cestovní čas se bude pohybovat kolem 90 minut..
„Jižní expresy jsou navíc sestaveny z moderních vozů s klimatizací, palubní Wi-Fi sítí, elektrickými zásuvkami 230 V a USB porty pro dobíjení elektroniky. Cestující na této lince mají k dispozici i bistro, bezbariérová místa, místa pro kočárky a jízdní kola nebo stoly, na které lze položit notebook při práci. Díky tomu lze již během cesty vyřídit řadu pracovních záležitostí nebo se naopak věnovat volnočasovým aktivitám, jako je sledování filmů, poslechu hudby nebo čtení knih a denních zpráv,“ vypočítává vybavení moderních souprav Jiří Ješeta. Vlaky EuroCity a InterCity mohou na 4. koridoru využívat současnou maximální rychlost 160 km/h a patří tak k nejrychlejším vlakům v Česku. Řada doplňkových služeb je zaváděna také v rychlících Vltava a Lužnice.
Rychleji do celého kraje
„Podstatně se zrychlí také cestování mezi Prahou a mnoha menšími regionálními centry v celém Jihočeském kraji nebo na Vysočině. Zhruba o 20 až 30 minut tak bude rychlejší cestování z Milevska, Pelhřimova, Třeboně, Jindřichova Hradce, Lipna nad Vltavou, Bechyně nebo Českého Krumlova do Prahy,“ doplňuje Jiří Ješeta. Například cesta z Milevska do Prahy bude trvat méně než 2 hodiny, jen něco málo přes dvě hodiny se pojede z Bechyně, Jindřichova Hradce nebo Třeboně a jen přes dvě a půl hodiny z Českého Krumlova.
O desítky minut se zkracuje také spojení Jihočeského kraje s ostatními regiony České republiky. Například nejkratší doba jízdy z Českých Budějovic do Ústí nad Labem bude trvat méně než 3,5 hodiny, do Olomouce se přiblíží k 4,5 hodinám a do Ostravy klesne pod 5,5 hodny.
Zdroj informací: České dráhy
Foto: Pixabay