Závod 1000 mil československých pojede 120 veteránských vozů

Autor:

Píše se rok 1933 a v Opletalově ulici u budovy Autoklubu se shromažďují závodníci se svými cestovními vozy, aby pokořili náročnou cestu v závodě dlouhém 1600 kilometrů.

Prvním vítězem se stal Petr Mucha v závodním voze Praga Alfa 1800 Roadster. Soutěž pokračovala ještě následující dva roky. Motoristé se na startovní čáru v Praze mohli vrátit až v 70. letech, odkdy akci pořádá Veteránský club Praha jako vzpomínkovou jízdu. Pravidelným závodem se 1000 mil československých staly až od roku 2015. Účastnit se mohou pouze vozy do data výroby 1939.

1000 mil československých trofej

Foto: Michaela Rubešová

Letošní rok závodů bude výjimečný tím, že připomíná 125. výročí začátku automobilové výroby u nás. V roce 1897 totiž vyjel z továrny v Kopřivnici vůbec první sériově vyráběný automobil na českém území. Posádky odstartují ve čtvrtek 16. června od budovy Autoklubu v Praze. Auta se ale do Opletalovi ulice postaví již o den dříve na technickou přejímku. Následně se motoristé vydají na dalekou cestu do Bratislavy a v sobotu zase zpět do Prahy, přesněji do cíle před Národní technické muzeum.

Soutěže se letos zúčastní rekordních 120 posádek. Navíc na startu budou i tři vozy, které jely původní závod – Aero 750 Sport, Praga Alfa a Tatra 77. Startuje se tedy ve čtvrtek mezi šestou a osmou ranní. Pro diváky bude již den před startem připravený bohatý program, stejně tak v den návratu veteránů zpět do Prahy. Vstup je zdarma.

Zdroj: Autorský text, 1000 mil československých
Zdroj foto: Michaela Rubešová