Letecká nákladní přeprava má v logistice nezastupitelné místo. Pro komodity, které je třeba přepravit co nejrychleji, nemá konkurenci.
I proto zaznamenává stabilní růst. Pandemie a válka na Ukrajině si ale vybírají svou daň i v tomto odvětví, odborníci však očekávají růst i v následujících letech. Do roku 2050 by se navíc letectví mělo stát uhlíkově neutrálním.
Letecké cargo stabilně stoupá
Letecká nákladní doprava v roce 2021 vzrostla o 4,1 procent ve srovnání s předcovidovým rokem 2019, nejvíce nákladu se převeze mezi východní Asií a USA. Nákladní letadla nejčastěji létají před začátkem a po skončení hlavního denního provozu pro cestující – nejvíce nákladu letadla převezou mezi čtvrtou a pátou hodinou ranní. I letos se očekává růst odvětví, v předpovědích se objevuje meziroční stoupání o 4 procent, přímo v Evropě je však situace nejistá.
“S výjimkou tragických pandemických měsíců si letecká nákladní doprava udržuje stabilní růst. Celkové údaje za letošní rok pro Evropu zatím nejsou k dispozici, ale určitě je negativně ovlivnil konflikt na Ukrajině. Spoje se musí vyhýbat bezletovým zónám a provoz je ovlivněn sankcemi uvalenými na Ruskou federaci, Bělorusko a místní dopravce. I proto byl v červenci v Evropě zaznamenán pokles o 18 procent oproti červenci 2021. Věřím, že po překonání těchto obtíží bude letectví dále růst i v Evropě. To se v jeho krátké historii ukázalo již několikrát,” popsal situaci Pavol Petnuch, vedoucí nákladní letecké dopravy v Charter Advisory.
Náklad bývá různorodý
V loňském roce se převezlo 65,6 milionů tun nákladu, přibližně polovina přímo nákladními letadly, druhá část se přepravila osobními letadly v nákladovém prostoru. Protože pro leteckou přepravu je charakteristická rychlost, převáží se hlavně komodity, které musejí být na místě určení co nejdřív. Typicky jde o kritické díly ve výrobním průmyslu, rychle se kazící produkty (květiny, potraviny), náhradní díly k dopravním prostředkům nebo medicínské prostředky.
“My zajišťujeme přepravu nejrůznějším produktům, někdy opravdu zajímavým. Od urgentních dílů automobilového průmyslu k výrobním linkám až po lidské orgány. Ve své dosavadní praxi jsem zařizoval dopravu například pro malé kartony s biologickými vzorky pro výzkum a vývoj nových léků, nebo naopak obrovské díly křídel letadel, které musely být přepravovány velkými stroji, jako je AN-124. Zajímavé byly CT přístroje pro české nemocnice nebo obrovské olověné kontejnery s radiofarmaky podléhající rychlému poločasu rozpadu,” řekl Petnuch.
Uhlíkově neutrální do 2050
Letecká nákladní doprava kvůli své energetické náročnosti značně znečišťuje ovzduší, ačkoliv kumulativně je 6krát větším znečišťovatelem doprava pozemní. Situaci řeší zástupci leteckého průmyslu, kteří se loni na summitu v Bostonu zavázali celé odvětví udělat uhlíkově neutrální do roku 2050. Jakým způsobem toho lze dosáhnout? Odborníci nejvíce sází na udržitelný syntetický petrolej (SAF), který má nahradit letecké palivo z 65 procent. Ten je tvořen hlavně z biomasy.
“Snížit uhlíkovou stopu lze nejen udržitelným palivem a novými technologiemi, ale také změnami v procesech, logistice a plánování. Je zásadní letadla co nejvíce vytěžovat a trasy plánovat chytře, což do budoucna celkově pomůže letecké dopravě snížit emisní zatížení,” doplnil Pavol Petnuch.
Zdroj informací: Charter Advisory
Foto: Pixabay