Zdražení zákazníky neodlákalo. Čechům stále nevadí utrácet za jídlo ve fast foodech

Autor:

Rychlé občerstvení je oblíbené u většiny pracujících Čechů. Ceny, které ale za jídlo platí, za poslední měsíce prudce vzrostly.

Ani vysoké ceny mnoho lidí nepřesvědčí, aby se konzumaci ve fast foodu vyhnuli. Pro někoho je to rychlá alternativa, jak se zasytit během polední pauzy, pro jiného možnost získání jídla prakticky bez čekání. V restauraci se obvykle musí déle čekat a připravit si jídlo doma, to také nějaký čas zabere, přestože se jedná často o tu nejlevnější variantu. Ať už je to spěch nebo jen pohodlnost, Češi se svých oblíbených smažených pokrmů z fast foodu nevzdají. Přitom je to trochu paradox, kdyby si někteří lidé došli raději do restaurace, dostanou kolikrát plnohodnotnější jídlo za nižší cenu, zejména pak právě v poledních pauzách, kdy řada restaurací nabízí zvýhodněné polední menu. Žádné zvýhodnění se však nekoná ve fast foodech, zde je cena jednotná po celý den.

Společnost Patron Go ve svém průzkumu uvádí, že jen v druhém čtvrtletí přibylo útrat v rychlém občerstvení o 6,2 procent, zatímco útraty v restauracích a obchodech zažily opak. Data vychází z generovaných plateb kartou mezi 53 tisíci uživateli. Průměrně tak za jednu návštěvu ve fast foodu lidé zaplatili 189 korun, loni to bylo 178 korun. Podle našich dat Češi ale utrácejí více peněz pouze ve třech největších tuzemských sítích fast foodů – v McDonald’s, KFC a Burger King. Oproti tomu v ostatních fast foodech utráceli poměrně stejné částky jako loni,” říká Lukáš Vršecký, spoluzakladatel společnosti Patron GO, která nákupní chování Čechů sleduje a vyhodnocuje na základě svých dat.

Šetříme, ale jen na něčem

Češi se v poslední době snaží šetřit všude, kde to jde. V supermarketech často nakupují ve slevách a akcích, a dokonce omezili své návštěvy v restauracích. Je proto zajímavé, že fast foody si odepřít nedokážou. Zdravému životnímu stylu to zrovna neprospívá. Na dovážené jídlo jsme si zvykli v dobách covidu, a evidentně nám tento návyk zůstal,”  konstatoval Vršecký.

V meziročním srovnání si Češi častěji objednávají jídlo domů, jedná se zhruba o 16,3procentní nárůst. Zákazník tak během druhého kvartáru zaplatil průměrně za jednu objednávku 427 koun, loni ho to stálo „jen“ 367 korun. Problém s dováženým jídlem je také spojen s tím, že řada restaurací vyžaduje platbu i za dopravu, což výslednou objednávku docela prodražuje. V Praze se běžně za dopravu účtuje i 125 korun. Když si člověk objednává jídlo i několikrát týdně, už se to na měsíční útratě slušně projeví.

Z našich zkušeností víme, jak zrádné objednávání jídla je. Někdy jsme opravdu líní a nechce se nám vymýšlet, co budeme vařit k večeři, proto zavítáme na stránky s dovozem jídla až domů. Večeři si vybereme hned, ale když se pak podíváme na finální účet, je nám líto utratit tolik peněz. Stránku zavřeme a raději si dojdeme do obchodu, kde nakoupíme levněji a jídlo si připravíme sami.

Zdroj informací: Zkušenost autorky textu, Patron GO
Foto: Pixabay