Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podepsal se společností Škoda Group osmiletou smlouvu na nákup 40 tramvají a dodávku dalších až 160 vozů. Celková hodnota této investice přesahuje 16,6 miliardy korun, což z ní činí jednu z největších v historii DPP. Prvních 20 tramvají by mělo dorazit do Prahy v prosinci 2025, dalších 20 vozů o rok později.
Nová tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T je jednosměrná, pětičlánková a 100% nízkopodlažní, což znamená, že cestující mohou snadno nastoupit a vystoupit bez nutnosti schodů. Délka vozu je 32 metrů a kromě moderního designu nabízí také plně klimatizovaný interiér, antikolizní systém, automatické počítání cestujících a 70 polstrovaných sedaček. Kapacita vozidla se oproti starším modelům zvýší o 16 %, pojme tedy o 33 cestujících víc.
„Praha a DPP sice v uplynulých zhruba dvaceti letech nakoupily nové tramvaje typu 14T a 15T, ty nicméně sloužily k obnově vozového parku jako náhrada za neperspektivní vysokopodlažní tramvaje, ale nikoliv k navýšení disponibilního počtu vozidel. V Praze jsme ale nastartovali tramvajový boom. Stavíme nové tratě a připravujeme další. Letos např. začneme stavět na Václavském náměstí. Jen nové tratě, které plánujeme postavit v období 2024–2027, budou potřebovat 45 nových tramvají,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Jedním z klíčových aspektů vývoje nových tramvají bylo zohlednění specifik pražského prostředí, s úzkými uličkami historického centra, ostrými oblouky a výraznými výškovými rozdíly v tramvajové síti. Konstrukce nové tramvaje kombinuje vícečlánkové vozidlo s otočnými podvozky, což zajistí plynulou a bezproblémovou jízdu i při náročných profilech tratí, a zároveň zajistí průchodnější a vzdušnější prostor pro cestující. Toto řešení by mělo zvýšit životnost vozidel a zároveň také snížit náklady na údržbu podvozků.
„Podařilo se nám vyvinout a připravit tramvaj, která nejen, že je technicky přizpůsobena náročnému provozu v pražských ulicích a zapadne do celkového vzhledu města, ale současně pozvedne celkový zážitek z cestování o úroveň výš. Největší výhodou z pohledu cestujících je zajisté pokračování v trendu stoprocentně nízkopodlažních vozidel, která budou plně klimatizovaná. Již před lety jsme do Prahy vyrobili 250 tramvají s bezbariérovým nástupem a věřím, že dalších 200 bude přijato cestujícími ještě lépe,“ říká Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva a prezident Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group.
Z pohledu technických inovací bude nová tramvaj vybavena antikolizním systémem, který umožňuje systému vytvořit virtuální jízdní tunel, ve kterém tramvaj dovede detekovat překážky s přesností na 10 cm, poskytovat včasné varování, minimalizovat falešně pozitivní varování a včas aktivovat nouzovou brzdu. Dále bude nový model využívat elektromechanický brzdový systém, který kombinuje efektivitu s udržitelností a snižuje náklady na údržbu. V porovnání s hydraulickým brzdovým systémem totiž neobsahuje hydraulické kapaliny, díky čemuž je šetrnější k životnímu prostředí a výrazně se zkracuje i doba potřebná pro údržbu.
„První cestující by se novou tramvají mohli svézt v rámci zkušebního provozu už v příštím roce. Prvních 20 vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025, druhou dvacítku pak do 31. prosince 2026. Opce nám umožňuje nakoupit dalších až 160 vozidel a postupně nahradit podstatnou část současných vysokopodlažních vozů. Pokud bychom smlouvu využili v plném rozsahu, dodání posledního vozu by připadalo na rok 2032,“ komentuje detaily veřejné zakázky a uzavřeného kontraktu Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Zdroj info: Dopravní podnik hl. m. Prahy, Škoda Group
Zdroj foto: Škoda Group