Během června a července se koná UEFA EURO 2024. Řada fanoušků bude fandit přímo na stadionu, někteří však zůstanou doma a napjaté dění budou sledovat z gauče.
Na první zápas nastoupí česká reprezentace již 18. června, další budou následovat. Každé takové utkání se neobejde bez notné dávky občerstvení. Společnost Penny, která je partnerem fotbalové reprezentace, si nechala vypracovat průzkum, ze kterého vyplynulo hned několik zajímavostí o českých fanoušcích. Průzkumu se zúčastnilo 1 000 respondentů.
Nejpočetnější skupina Čechů bude koukat na fotbal z pohodlí domova u televizních obrazovek (68%), někteří se vydají do hospody (13%). Každý desátý Čech pak bude fandit přímo na stadionu. Z průzkumu je jasně vidět, že většina fanoušků zůstane doma. Ke sledování národního týmu je ale nutné se dobře připravit.
Nejčastějším společníkem jsou chipsy, tyčinky, křupky, které zobe polovina fandů. Velmi populární jsou tradiční české jednohubky, ty připravuje na fotbalový stůl čtvrtina z nás, podobně populární jsou i oříšky nebo mandle. Na stole se často objevují i párky, pizza, nakrájené sýry nebo klobásy.
Důležitý je rozhodně pitný režim. Sedm z deseti Čechů pije při fandění pivo, ať už alkoholické nebo bez alkoholu. Zvýšenou poptávku po pivu v době vrcholných sportovních událostí, kterých se účastní národní tým, potvrzuje i Vít Vojtěch z Penny Market, který říká: „Například v době nedávného mistrovství světa v hokeji, kde náš tým dotáhl vítězné tažení až ke zlaté medaili, jsme zaznamenali nárůst prodejů piv v řádech desítek procent.“ Podobná poptávka se tak dá očekávat i během fotbalového svátku.
Jaké jsou další položky fanouškovského pitného režimu? Jeden z pěti Čechů si dá vodu nebo kávu, zejména jde o ženy. Pozor, ke kávě ale na rozdíl od víkendových návštěv kaváren skoro nikdy při fandění nepatří dorty, nebo jiné sladkosti. Limonády, kolu nebo víno při sledování fotbalu pije stejně velká skupina fandů (14 %).
A jak vlastně Češi fandí? Když dáme gól nebo vyhrajeme tak nejčastějším projevem radosti je hlasitý pokřik, následuje potlesk nebo plácnutí rukou s někým, kdo je poblíž. Čtrnáct procent Čechů dokáže strhnout krásná akce nebo vítězství tak, že se začnou objímat. Podobně velká část volí přípitek.
Podle respondentů jsou Češi vášniví a loajální fanoušci, kteří vždy stojí za svým týmem. Třetina z nich pak vidí českého fandu jako kreativního tvora, který si zápasy vždy umí užít.
Zdroj: Autorský text, průzkum obchodního řetězce Penny
Foto: volně k užití Pixabay