Od skromné dílny na opravu jízdních kol se Škoda Auto vypracovala na globální automobilku, působící na více než 100 národních trzích. V průběhu 125leté historie se měnil její sortiment i výrobní zázemí. Od roku 1991 je podnik součástí koncernu Volkswagen a aktuálně se transformuje v poskytovatele komplexních produktů a služeb individuální mobility.
Předsedou představenstva společnosti Škoda Auto je od srpna 2020 Thomas Schäfer. Do České republiky přišel z Jižní Afriky a hned v jednom z prvních rozhovorů pro česká média řekl: „Škoda je úžasná značka s obrovským potenciálem.“
Jakým směrem máte v úmyslu automobilku posunout?
Značce Škoda se díky práci celého týmu i mého předchůdce daří velmi dobře. Mým hlavním úkolem je psát s tímto týmem v příštích letech další kapitoly jejího úspěšného příběhu. Nadále se budeme držet Strategie 2025. Jedná se o efektivní plán, ale ještě nás čeká dlouhá cesta k dosažení veškerých cílů. Samozřejmě chci také přispívat svými nápady, abychom značku posunuli o další krok kupředu.
Co tím přesně myslíte?
Škoda Auto zaujímá v tuto chvíli jasnou pozici, za vynaložené peníze poskytuje skvělou hodnotu. U našich zákazníků výborně fungují Simply Clever řešení, mimořádná prostornost, praktičnost a jedinečný design, které nabízí každý model. Vozy Škoda budou vždy dostupné – ať už cílíme na studenty, mladé rodiny nebo starší páry. Tohoto směru se budeme držet i nadále. Kromě současné modelové řady však vidím další možnosti růstu v dobývání nových trhů či ve větším zaměření na segment dostupných vozů, tím pádem získáme příležitost významně rozšířit zákaznické portfolio.
Když zmiňujete segment dostupných vozů, máte na mysli posun směrem k levné značce?
Určitě nesměřujeme k tomu, aby se Škoda stala levnou značkou. Soustředíme se na korejské, japonské a francouzské výrobce, to jsou naši hlavní konkurenti a s nimi budeme soupeřit a společně využijeme potenciál značky. Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká.
Automobilový průmysl stojí nyní před velkými výzvami. Transformace směrem k pohonům šetrným k životnímu prostředí, digitalizaci a autonomnímu řízení, koronavirus a s ním spojená odbytová krize… Jak byste stručně popsal vývoj automobilového průmyslu za posledních pět let?
Branže se nyní vyvíjí rychlým tempem. Témata už byla jmenována. Bezesporu se tu jedná o program mamutích rozměrů. Já v tom ovšem vidím především šance: máme jedinečnou příležitost automobil i automobilový průmysl trvale změnit a pozvednout na novou úroveň. Je to skvělá motivace a současně velká odpovědnost. A té chceme ve společnosti Škoda Auto dostát. Co se týče odbytové krize v důsledku pandemie koronaviru, nejsem takovým pesimistou. Naše prodejní výsledky ukazují, že letošní rok v žádném případě není ztracený. Jedeme na plný plyn, abychom dosáhli maxima možného. Vozy Škoda budou vždy dostupné – ať už cílíme na studenty, mladé rodiny nebo starší páry. Tohoto směru se budeme držet i nadále.
Milníky třicetileté historie
1991 Koncern Volkswagen získává podíl ve státní automobilce Škoda, automobilová akciová společnost. Předsedou představenstva se stává Ludvík Kalma
1993 Společnost zavádí nové logo se souslovím ŠKODA AUTO
1994 V závodě ve Vrchlabí zahajují sériovou výrobu modelu FELICIA, na podzim se rozbíhá výroba těchto modelů také na mladoboleslavské lince
1996 Sdílení komponentů přestává být jednosměrné. ŠKODA AUTO zahajuje dodávky také pro jiné značky koncernu
Automobilka představuje zásadní novinku, liftback OCTAVIA, první model nižší střední třídy v novodobé historii
1997 Předsedou představenstva se stává Vratislav Kulhánek
1998 ŠKODA AUTO oznamuje vstup na indický trh
1999 Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se představuje ŠKODA FABIA, která má jako první v koncernu podvozkovou platformu A04 V Řepově na okraji Mladé Boleslavi zahajuje provoz nový, velkoryse pojatý sklad originálních náhradních dílů ŠKODA Parts Center
2000 V lednu se pokládá základní kámen nového montážního závodu v indickém městě Aurangábád ve státě Maháráštra
2001 Frankfurtský autosalon je svědkem efektní retro show, během níž se odhaluje nový model SUPERB, sedan o délce 4,8 metru
2007 Vozy ŠKODA se začínají vyrábět v Číně, jejich prodej zahajuje slavnostní prezentace v Šanghaji
2008 Šéfdesignérem se stává pětatřicetiletý Jozef Kabaň, mimo jiné absolvent londýnské Royal College of Art
2009 Automobilka představuje pátou modelovou řadu značky ŠKODA, SUV YETI, jehož koncept byl prezentován už v roce 2005
2010 Čína se stává největším odbytištěm vozů ŠKODA
2014 V Mladé Boleslavi je uvedeno do provozu nové Motorové centrum, které doplňuje stávající Technologické a vývojové centrum společnost
2016 Přichází SUV ŠKODA KODIAQ, pojmenované podle aljašského města Kodiak
V Praze startuje pilotní fáze projektu ŠKODA AUTO DigiLab, ideové dílny, v níž se kreativní týmy věnují vývoji nových obchodních modelů i služeb
2017 ŠKODA AUTO hostí první kolokvium o budoucnosti automobilového průmyslu, Sdružení automobilového průmyslu podepisuje se zástupci vlády memorandum o spolupráci
2017 ŠKODA AUTO oznamuje rekordní investice do alternativních pohonů. Představuje studii VISION E, SUV kupé čistě na elektrický pohon.
Ve Stockholmu debutuje nové SUV ŠKODA KAROQ
2018 Světové veřejnosti se představuje ŠKODA SCALA. Děje se tak v Tel Avivu, který patří ke světovým centrům start-upů Zahajuje činnost ŠKODA AUTO DigiLab Israel. Společnost je propojena s mnoha místními start-upy a technologickými firmami, které vyvíjí nejrůznější digitální služby mobility
2020 Přichází ŠKODA ENYAQ iV, první elekromobil nové generace, postavený na základech modulární platformy MEB
Zdroj informací: Škoda Auto
Zdroj foto: Pixabay