Děti tráví na sociálních sítích až 3 hodiny denně. Toxické rady mohou ohrozit i jejich zdraví

Autor:

Důvodem používání sociálních sítí je z více jak 85 procent zábava a kontakt s přáteli, ale ze 77 procent i zdroj informací.

Ty často zahrnují i nereálné ideály krásy včetně nežádoucích rad na úpravu vzhledu. Tyto toxické rady přitom negativně ovlivňují dětské sebevědomí, mnohdy i zdraví. Rok 2022 překonal historicky nejdelší průměrnou dobu sledování sociálních médií. Jen vloni strávilo běžné české dítě na sociálních sítích přes 2 hodiny a 45 minut. Sociální sítě navštěvuje denně 94 % českých dětí.

Projekt, který pomáhá už roky

Přesně na to reaguje Projekt sebedůvěry Dove. Ten si klade za cíl budovat u dětí silné sebevědomí, které bude vycházet z jejich jedinečnosti. Projekt realizuje kampaně pro uvědomění si pravé krásy a jedinečnosti již od roku 2004, kdy zapojil do reklamy namísto modelek reálné ženy všech tvarů a etnik. Na přirozenou krásu, jež nepodléhá moderním trendům a unikátnost vzhledu každého člověka, značka upozorňuje každoročně novým tématem. V minulém roce to byla obrácená selfie, která poukazovala na nereálnost vyretušovaných fotek a vzhled bez digitálních úprav po vyfocení. Doposud tento projekt pomohl svou edukační činností globálně již 82 milionům dětí, z toho v Česku a na Slovensku necelému čtvrt milionu.

Příklad toxické rady na internetu

V průběhu roku 2020 se na populární síti TikTok šířilo video, které prezentovalo, jak docílit rovných zubů. Influencerka se statisíci sledujících v něm radí, jak můžete pomocí pilníku na nehty obrousit zuby na stejnou délku. Tento trend již v počátcích silně kritizovaly a odsoudily asociace dentistů, nicméně děti se s předsudkem o křivých nebo různě dlouhých zubech, které je třeba “opravit” setkávají nadále.

Letošní téma opět cílí na nejcitlivější část populace – mládež, potažmo jejich rodiče a školní psychology. Upozorňuje na nebezpečí, které představují toxické rady na sociálních médiích, kde děti tráví stále více času. “Mohu potvrdit nebezpečnost toxických rad na sociálních médiích, kterým děti a dospívající podléhají čím dál častěji. Jsou doslova zahlceni obsahem, a ne vždy jsou schopni vyhodnotit, zda je rada škodlivá. Nejde přitom jen o snížení sebedůvěry, často je ohroženo i jejich samotné zdraví. Děti potřebují cítit, že zájem ze strany rodičů o to, co sledují na sociálních sítích, je skutečný a nejde jen o způsob kontroly. Musíme hledat způsoby, jak podporovat u dětí zdravé vnímání sebe sama a nesrovnávat svůj vzhled s ostatními,“ sděluje Šárka Kučerová, psycholožka a odborná garantka Projektu sebedůvěry Dove.

Nikdy není pozdě něco změnit

Nejčastěji se tyto rady týkají zkrášlování zevnějšku prostřednictvím beauty tutorialů. S přibývajícími vrstvami make-upu, filtrů a vylepšeními přicházejí děti o jedinečnost a své sebevědomí. Přesně to potvrzují statistiky, které uvádějí, že až 64 % dívek ve věku od 14 do 17 let touží být vnímáno na základě svých činů, nikoliv vzhledu. “Projekt sebedůvěry během každoročních kampaní upozorňuje, jak je módními stereotypy ohrožována naše sebedůvěra a jedinečnost. Cílem je ovlivnit co nejvíce ohrožených dětí, proto organizujeme mimo jiné edukativní workshopy pro děti a odborné besedy pro rodiče, na téma budování zdravé sebedůvěry dětí. Vloni se nám podařilo v rámci projektu ovlivnit život více než 80 tisíc dětí po Česku a Slovensku a letos plánujeme v edukativních aktivitách pokračovat,” představuje projekt Lucie Brožová z Dove.

Školy se mohou na webu Projekt sebedůvěry Dove zaregistrovat a získat možnost pořádání workshopu s odborníky přímo ve své instituci. Rodiče mohou na webu najít interaktivní návody, jak komunikovat se svými dětmi o sociálních sítích a posilovat jejich sebedůvěru. Budování sebedůvěry v dětech představuje účinnou prevenci, jak předcházet nechtěným zásahům do zdraví dětí, ať fyzického, tak psychického. Sebevědomí mládeže by mělo být hlavně posilováno od rodičů, ale i školami, ve kterých děti tráví většinu dne.

Zdroj informací: Unilever, Projekt sebedůvěry Dove
Foto: Pixabay