Na výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury včetně nákupu vozidel na alternativní pohon by v letech 2021 až 2027 mělo jít nejméně 16,45 mld. Kč.
A to z evropských fondů i z národních zdrojů v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva dopravy, Ministerstva pro místní rozvoj či Ministerstva životního prostředí. Podpora se týká samozřejmě i elektromobility – stanic i vozů. Ministr dopravy, průmyslu a obchodu Karel Havlíček otevřel 3.května další dobíjecí stanici u Kauflandu v Nymburce.
„Dynamická výstavba stanic je dobrou zprávou pro rozvoj elektromobility v Česku. Právě dostatečně hustá síť povyšuje elektrická auta na pohodlný dopravní prostředek i při cestování mezi městy. S výstavbou infrastruktury skutečně nemůžeme otálet, počet čistých elektromobilů a hybridů se brzy dostane do řádů desítek tisíc. Důležité bude zároveň transformovat náš automobilový průmysl směrem k výrobě elektromobilů, včetně například výstavby továrny na baterie, tzv. gigafactory, přímo v Česku. Na tom intenzivně pracujeme,“ říká místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.
Podle Národního plánu čisté mobility by v České republice do roku 2030 mělo jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů, 800 až 1 200 elektrobusů a fungovat 19 000 až 35 000 dobíjecích bodů (plnících stanic) na elektřinu. Cestování elektrickými vozy se přitom zlepšuje a zájem o elektromobily stoupá právě díky rostoucí nabídce veřejných dobíjecích stojanů. Jubilejní 300. dobíjecí bod společnosti ČEZ tak v Nymburce uvedl do provozu místopředseda vlády a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.
„Rychle stoupající počet elektroaut je jednoznačným trendem. Výstavbou spolehlivé celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stanic podporujeme elektromobilitu nejen v České republice, ale i v rámci širšího středoevropského regionu. Řidičům u většiny stojanů navíc garantujeme odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů,“ dodává předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
„Dlouhodobě usilujeme o to, aby Nymburk byl vnímaný jako místo pro klidný a zdravý život. Elektromobily se stávají stále dostupnější alternativou k autům se spalovacím motorem a my je považujeme za jeden z hlavních směrů, jak ve městě snižovat hladinu hluku, prašnosti a emisí. První rychlodobíjecí stanice v Nymburce je proto velká věc a pro naše spoluobčany důkaz, budoucnost dopravy je doslova za humny,“ upřesňuje starosta města Nymburk Tomáš Mach.
V České republice je aktuálně registrováno více než 6 000 elektromobilů, z toho přes 3 300 jich přibylo v loňském roce. Počítadlo za letošní tři měsíce zatím ukazuje 585 nových čistě elektrických aut. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí provozu. Zásadně s tím pomáhá dříve uvedená veřejná podpora v souladu s Národním plánem čisté mobility. Ten kromě zmiňovaných ambicí v oblasti elektromobility přepokládá také to, že do roku 2030 bude v České republice 80 dobíjecích stanic na vodík a jezdit 40 000 až 50 000 vodíkových osobních automobilů a 870 autobusů na tento pohon.
Zdroj informací: Ministerstvo dopravy – tisková zpráva
Zdroj foto: Michaela Rubešová