Nezastupitelnou roli lokálek ve veřejné dopravě dokazuje právě dokončená velká rekonstrukce železniční tratě ve Šluknovském výběžku.
Díky investici v řádu stovek milionů korun se podařilo zrekonstruovat nádraží v Mikulášovicích, zcela nový je Vilémovský most přes Karolínino údolí, zkrátí se jízdní doby vlaků a zlepší zabezpečení trati. Ústecký kraj zde objednává spoje přes týden i během víkendů a prázdnin, vlaky jsou využívány pro běžnou dopravu i turismus.
„Dráha národního parku Českosaského Švýcarska je nejen turistická. Lidé ze Šluknovska se díky spolupráci se Saskem a obnovení přeshraničního spojení v roce 2014 dostanou rychleji do Děčína, ale i do Ústí nad Labem. Lokálky zkrátka mají svůj význam a jejich rušení či omezování jde proti současným trendům v dopravě,“ řekl při slavnostním dokončení rekonstrukce ministr dopravy Karel Havlíček.
Správa železnic dokončila opravu a modernizaci trati mezi Rumburkem, Velkým Šenovem, Mikulášovicemi a Dolní Poustevnou za celkem 750 milionů korun. Už v předcházejících letech investovala desítky milionů korun do opravy nádraží v Mikulášovicích. Modernizovaná přeshraniční Dráha národního parku Českosaského Švýcarska zlepšuje spojení nejen v Ústeckém kraji, ale v celém regionu. Z modernizovaného nádraží v Rumburku jezdí také vlaky do středočeské Mladé Boleslavi, kam mohou mířit i zaměstnanci společnosti Škoda Auto.
„Experiment ve Středočeském kraji, který jako jediný chce zrušit objednávku některých regionálních vlaků, je hazardem s lokálními tratěmi, které mají pro dopravní obslužnost krajů velký význam. Počet cestujících po železnici v letech před koronakrizí setrvale stoupal a v příštích letech se k tomuto trendu jistě vrátíme,“ dodává ministr s tím, že letošek byl Evropskou unií vyhlášen rokem železnice.
Do lokálních tratí investuje Správa železnic v posledních letech miliardy korun. Ministerstvo dopravy zároveň ze státního rozpočtu spolufinancuje regionální vlakovou dopravu, kterou podporuje ročně 4 miliardami korun. O využívání těchto peněz a objednávkách krajů chce ministr dopravy jednat s Asociací krajů. „Nelze investovat do tratí, kde si kraj neobjedná spoje. Pro budoucí investice musí mít stát jistotu, že peníze daňových poplatníků nebudou zahazovány do koše. Kvůli úspoře 50 milionů chtějí ve Středočeském kraji zmařit investice za miliardu. To nechceme dopustit tam ani nikde jinde,“ uzavírá ministr Havlíček.
Zdroj info: Ministerstvo dopravy
Zdroj foto: Ministerstvo dopravy