Jen loni policisté vyšetřovali přes 2800 nehod, které způsobili cyklisté. U 782 případů dopravních nehod hrál roli právě alkohol.
Cyklisté v létě často zahánějí žízeň pivem, které je osvěží a je zároveň odměnou za ujeté kilometry. Správně by ale měli sáhnout alespoň po tom nealkoholickém. V opačném případě ohrožují nejen sebe, ale také ostatní účastníky provozu. A ačkoli není cyklista povinen mít řidičský průkaz, stále se jedná podle zákona o řidiče nemotorového vozidla, a tak se podle toho musí chovat. Nikoho neohrozit a chovat se ohleduplně patří mezi základní pravidla provozu na pozemních komunikacích.
Zúžené vidění i přeceňování sil
Alkohol má vliv na cyklisty stejný jako na řidiče automobilů. Dodává jim sebedůvěru, snižuje vnímání, ale také zpomaluje reakce. „Opilý cyklista může mít problém udržet rovnováhu, zbytečně riskuje, je hůře viditelný a většinou na hlavě nemá ochrannou přilbu,“ říká Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti. Cyklistou nemusí být pouze člověk, který jede na kole nebo elektrokole, je to také osoba jedoucí na koloběžce, případně elektrokoloběžce do maximálního výkonu 250 W a maximální rychlosti 25 km/h. „Pro vlastní i cizí bezpečnost není vhodné se v nočních hodinách na elektrokoloběžce dopravovat domů pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek. Jezdec na elektrokoloběžce, respektive řidič, by se dopouštěl protiprávního jednání,“ upozorňuje Novotná.
I když cyklisté nezpůsobí žádnou nehodu, přijít draho je to může i tak. Pokud je zastaví policisté, musí podstoupit dechovou zkoušku. Jestliže se zjistí, že šlapali pod vlivem alkoholu, pak je čeká pokuta. Ve správním řízení jde o 2 500 až 20 000 korun. Sankce může být i vyšší, jestliže se jedná o sobu, která nadýchá více jak jedno promile, pak je pokuta až 50 tisíc korun. Za částku 50 tisíc korun to budou mít také ti, kteří odmítnou podstoupit dechovou zkoušku.
„Bez ohledu na hrozící sankce, by měli cyklisté zvážit následky dopravní nehody pod vlivem alkohol. Velmi zranitelný účastník silničního provozu, navíc pod vlivem alkoholu, to už je doslova hazard se životem. To, že jsme zemí s nulovou tolerancí alkoholu za volantem i za řídítky, není ze strany cyklistů příliš zohledňováno, což dokládají i statické údaje za první pololetí 2023, kdy jsme odhalili 203 cyklistů, s naměřenou hodnotou alkoholu vyšší než 1,51 promile,“ doplňuje Zuzana Pidrmanová, vedoucí odboru prevence Policejního prezidia ČR.
V Německu jsou benevolentní
Kromě Slovenska, kde je rovněž nulová tolerance alkoholu jako u nás, si čeští cyklisté mohou vyhodit z kopýtka prakticky kdekoli. Většina států Evropy totiž toleruje alkohol do 0,5 promile. Pozor byste si ale měli dát, pokud víte, že budete po zdolané trase řídit automobil. Jak v Rakousku, tak v Německu platí pro cyklistu i řidiče rozdílná hranice pro alkohol v krvi. V Rakousku smí cyklista nadýchat maximálně 0,8 promile alkoholu, zatímco jako řidič pouze 0,5 promile. Podobné je to i v Německu, kde cyklisti mohou nadýchat klidně i 1,6 promile, ale jako řidiči pouze 0,5 promile. Pokud se ještě k tomu jedná o motoristu do 21 let, pak se počítá s nulovou tolerancí.
„Jsme rádi, že patříme mezi země, kde pro cyklistu nulová tolerance alkoholu v krvi při jízdě na kole stále platí. A zejména v současné době rozmachu sdílených elektrických koloběžek, které už nyní bohužel mladí hojně využívají ne cesty z večerní zábavy domů“, uzavírá Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.
Zdroj informací: Tým silniční bezpečnosti, Policejní prezidium ČR
Foto: Pixabay