Španělská vláda zvažuje, že zakáže některé vnitrostátní lety. Jedná se zatím pouze o návrh, který musí projít schvalováním ve španělském parlamentu. Podobné opatření ale již loni zavedla Francie.
Omezení by se zatím mělo týkat letů, které jde nahradit cestou vlakem kratší než 2,5 hodiny. S tím, jak se evropské státy snaží o snížení ekologické stopy, může podobných zákazů napříč Evropou postupně přibývat.
Návrh je součástí dohody, kterou mezi sebou podepsaly dvě vládní levicové strany PSOE a Sumar. Původní návrh, se kterým přišla předsedkyně strany Yolanda Díaz, hovořil o letech, u kterých existuje alternativní spojení vlakem pod 4 hodiny. Nakonec se ale strany dohodly na 2,5 hodinách. Zatím není jasné, kterých konkrétních letů by se zákaz týkal. Zrušena by s největší pravděpodobností byla linka Madrid-Barcelona, cesta vlakem mezi těmito městy totiž trvá přesně 2,5 hodiny. Železnice by naopak díky zákazu mohla získat až tři miliony nových cestujících.
Dopady jsou diskutabilní
Podle studie, která byla součástí původního návrhu, by zákaz ušetřil až 300 tisíc tun oxidu uhličitého a zrušil až 50 000 letů ročně. Vlakem pod 4 hodiny mělo být nahrazeno až 11 leteckých tras, což by snížilo celkové emise oxidu uhličitého o téměř 10 procent. V současné podobě návrhu by se ale úspory snížily jen na necelou polovinu. Letišť v Barceloně nebo Malaze by se přitom zákaz nejspíš vůbec netýkal, protože jde o důležitá mezinárodní letiště. Podobně jako v případě opatření zavedených loni ve Francii, může být počet letů skutečně ovlivněných těmito opatřeními minimální.
Proti návrhu jsou kromě některých opozičních stran také různé zájmové skupiny, podle kterých takové opatření sníží uhlíkovou stopu jen minimálně, a naopak povede k výrazným ztrátám v turistickém sektoru. Nadšení nejsou ani majitelé soukromých letadel, na které by se zákaz nejspíš také vztahoval.
Podobný zákaz platí ve Francii
Ve Francii platí zákaz některých vnitrostátních letů od května loňského roku. Došlo ke zrušení letů, které lze nahradit cestou vlakem do 2,5 hodin. Ve finále se opatření dotklo pouze tří leteckých tras z letiště Paříž-Orly a to do Bordeaux, Lyonu a Nantes. Z hlavního pařížského letiště Charles de Gaulle se turisté do těchto měst letecky stále dostanou. Dalších tras by se zákaz mohl týkat do budoucna, pokud se současná opatření ukážou jako úspěšná.
Francie se může pochlubit velmi kvalitní a rozsáhlou železniční sítí, omezení se tedy příliš nedotklo pohodlí cestujících, kteří již vlakové spoje mezi těmito městy hojně využívali. Spoje mezi Paříží a výše zmíněnými městy jsou časté, spolehlivé a také cenově přijatelné. Například ceny jízdenek mezi Paříží a Bordeaux vás při včasném nákupu vyjdou na 40 až 60 eur v závislosti na čase odjezdu. Nejlevnější letenky začínají na ceně okolo 70 eur.
Zatímco létání vyžaduje nejprve přesun z centra Paříže na letiště, odbavení, bezpečnostní kontrolu a čekání na odlet, za stejný čas dávno dorazíte na hlavní nádraží ve svém cíli, zatímco jste si užili cestu pohodlným moderním vlakem TGV.
O rozšíření zákazu se rozhodne za dva roky, kdy dojde k vyhodnocení stávajících opatření. Vzhledem k rostoucímu tlaku na snižování emisí se ale dá očekávat, že další omezení v budoucnu přibydou. Francouzský návrh se původně týkal osmi linek. Zakázány měly být také vnitrostátní lety z letiště Paříž Charles de Gaulle do Lyonu, Bordeaux, Rennes a Nantes, a také spojení mezi Marseille a Lyonem. Evropská komise, která návrh schvalovala, tyto linky nakonec vyloučila z důvodu nedostatečného počtu denních spojů nebo příliš dlouhé dojezdové doby vlakem. Právě na tyto spoje se však zákaz v budoucnu nejspíš rozšíří.
Zdroj info: Autorský text, Euronews, Lonely Planet, Aviation Week
Zdroj foto: Pixabay