Pilotem dopravního letadla na vlastní kůži

Autor:

V roce 2015 vzniknul v hlavě několika nadšenců malých i velkých letadel nápad přinést do Prahy nový standard zážitkových a výcvikových leteckých simulátorů. Na podzim roku 2006 se stal sen skutečností a spolčenost MyArlines byla otevřena široké veřejnosti, přičemž se těší stále větší oblibě.

Jedná se o precizní a věrnou maketu úzkotrupého dopravního letadla výrobce Boeing Commercial Airplanes, které můžete znát i pod jmény 737 NG, nebo 737 Next Generation, vyvinuté z předchozího modelu Boeing 737 Classic. Vyrábět se začalo v roce 1996. V roce 1997 bylo už plně využíváno společností Southwest Airlines, největší letecké nízkonákladové společnosti na světě. Postupně tento Boeing začali využívat i jiné velké letecké společnosti jako například Ryanair, United Airlines nebo American Airlines. K letošnímu roku bylo vyrobeno více než 7000 kusů těchto letadel. Jako reakce na úspěch Boeingu 737 Next Generation, přichází výrobce se čtvrtou generací dvoumotorového proudového dopravního letounu pod názvem Boeing 737 MAX. Osud novinky však dopadl neslavně.

To ovšem nemění nic na tom, že model 737 NG je nejrozšířenějším typem dopravního letadla na světě a pokud jste někdy letěli, je téměř jisté, že se jednalo právě o tento legendární stroj. Simulátor je už jen kousek k získání certifikace od CATC (Czech Aviation Training Centre). Poté může být využíván k výcviku dopravních pilotů. Nyní máte i vy možnost usednout do věrné a plně funkční kopie kokpitu tohoto letadla a vyzkoušet si pilotáž.

Foto: Traveladventure.cz

Foto: Traveladventure.cz

Simulátor je vhodný pro každého smrtelníka, který někdy pocítil chuť si zkusit pilotovat opravdový Boeing. Naučit se můžete základní pilotáž letadla, nebo si měnit letiště pro přistání. Vše záleží na vaší představě a požadavcích. Simulátor odpovídá 100 % reálnému Boeingu a každé tlačítko či páčka plní svojí funkci přesně tak, jako ve skutečném letadle. Díky širokým možnostem simulací využívají simulátor i profesionálové v rámci tréninku. Hlavní výhodou simulátoru je cena a schopnost reálně simulovat situace, které by se ve skutečnosti nedaly vyzkoušet – simulovat lze například požár, jakoukoliv závadu na letadle, hraniční počasí i funkce a postupy využívané v nouzových situacích.

Fanoušky letectví a lajky v jedné osobně bude zajímat především standardní pilotáž. Prostředí simulátoru potěší hezkou recepcí ve stylu baru první třídy ve velkých letadlech typu 747 nebo A380. Samotný simulátor se schovává za dveřmi a obsahuje kompletní kokpit včetně několika řad sedadel. Můžete tak s sebou vzít vaše blízké, aby zážitek sdíleli s vámi nebo jej pro vás zvěčnili.

Foto: Traveladventure.cz

Automaticky začínáte na kapitánském křesle a dostanete k sobě přiřazeného druhého pilota (First Officer). Ten vám vysvětlí základy letu a postupy k uvedení letadla do vzduchu. Poté přejdete k zatáčení, udržení směru a letové hladiny. Nejvýživnější a zároveň nejkritičtější fází každého letu je přistání. To si můžete vyzkoušet včetně kompletního přiblížení. Tedy od fáze vyklesání až po samotné vektorování na dráhu zvoleného letiště. Můžete použít vizuální přiblížení VFR nebo se pustit do pilotování podle přístrojů (IFR) za použití ILS navádění, nebo méně přesného RNAV. To bych začátečníkům nepolíbených kokpitem letadel nedoporučoval a vizuální přistání bude i tak dost náročné. Musíte udržet úhel klesání, směr, rychlost a postupně vysunout podvozek, všechny nutné klapky, podrovnat, dosednout a spustit reverzní chod motorů a začít brzdit. Nic jednoduchého, ale o to záživnější proces.

Pokud to budete chtít vzít opravdu se vším všudy, není problém let začít na stojánku u příslušné brány. Budete tak muset zažádat a provést pushback, kompletní chcecklist před vzletem, pojíždění po správné taxiway dle instrukcí ATC až na práh dráhy. Je to jen na vás, jak moc o této profesi budete chtít vědět a kolik toho vyzkoušet. Potěšilo mě, že beranové řízení umí simulovat reálné zatížení řídících sil. Pokud tedy 737 nepatřičně „rozhulákáte“, připravte se na to, že vzrůstající aerodynamický odpor vnějších řídících kormidel jen tak nepřeperete. Ostatně, stejně jako doopravdy. Na řízení může být při letu klidně i 50 kilo odporové váhy.

Simulátor za dvacet miliónů je opravdovým zážitkem a každý fanda do letectví by ho měl vyzkoušet. Rozhodně je to také skvělý tip na dárek.

Zdroj informací: MyAirlines, zkušenost autora textu
Zdroj foto: MyAirlines