Evropa si s emisními limity zadělala na ekonomický problém, situaci mohou zachránit ojetiny

Autor:

Situace na automobilovém trhu je v současné Evropě naprosto bezprecedentní a rozhodně vstoupí do budoucích učebnic ekonomie. Podle Asociace APPAA se totiž Evropa, díky svým tvrdým požadavkům na plnění emisních předpisů a tzv. Green Dealu, „zamkla“ do složité ekonomické situace, kterou navíc velmi negativně ovlivnila pandemie spojená s onemocněním Covid-19.

Podle expertního pohledu PricewaterhouseCoopers Česká republika ze začátku října trápí v současnosti automobilový průmysl na celém světě nedostatek křemíkových mikročipů, plastových granulátů a dalších komponentů, následkem čehož prakticky všechny automobilky omezily svoji výrobu. Komponentová krize, kterou nelze snadno ani rychle vyřešit, může částečně přetrvat do let 2022 či 2023.

Obchodníci s ojetými vozy v této souvislosti doporučují, že s nákupem ojetiny není dobré příliš vyčkávat. Tím spíše, jestliže klienti poptávají zánovní vozy s minimem najetých kilometrů. Ty totiž v současné době, alespoň částečně, uspokojují poptávku po nedostatkových nových vozech „Ceny zánovních ojetin rostou a nabídka těchto vozů se rychle zmenšuje,“ říká Filip Kučera z Auto ESA. S tímto názorem souhlasí i Petr Přikryl, předseda Asociace APPAA: „Dopady tlaku evropských úředníků na Green Deal i dopady pandemické krize dnes vidíme v plné síle. Obávám se však, že krize automobilového průmyslu ještě není zdaleka u konce“, říká Petr Přikryl a vysvětluje: „Nedostatek nových vozidel a jejich rostoucí ceny, mnohdy již o desítky procent, způsobují tlak na nabídku a ceny na sekundárním trhu“. Podle Přikryla se právě ceny vozidel sekundárním automobilovém trhu budou vyvíjet velmi turbulentně. Nicméně právě ojeté vozy mohou paradoxně podle Přikryla automobilovému trhu pomoci.

Podle něj totiž enormně vzroste zájem především o zánovní ojetiny. „Do tohoto segmentu se totiž z velké části přesune neuspokojená poptávka ze segmentu nových vozidel. To pomůže udržet v relativním ekonomickém zdraví nejen dealery, ale také další podnikatele, kteří se v celém řetězci nacházejí“, domnívá se Přikryl. Ojeté vozy tak mohou podle této úvahy pomoci ekonomicky přežít i leasingovým a úvěrovým společnostem, pojišťovnám, dopravcům, servisům a dalším subjektům. Že je situace na sekundárním automobilovém trhu neutěšená potvrzuje i Filip Kučera z Auto ESA: „Na trhu aktuálně chybí desítky tisíc vozidel z té nejžádanější cenové kategorie, tedy 200 – 250 tisíc korun a situace se asi příliš zlepšovat nebude. Kdo tedy chce koupit ojeté auto, neměl by příliš otálet“.

Situaci ovlivňuje i množství a stáří ojetých vozů dovážených ze zemí západní Evropy. Ojetiny totiž chybí napříč kontinentem. Jiří Daněk z autobazaru Auto-Trotina k tomu říká: „Do republiky se ze zahraničí dovážejí stále starší vozy, mnohdy opravdu v žalostném stavu. Navíc za ceny, za které by ještě před rokem byly zcela neprodejné“. Nedostatek nových vozů v letošním roce povede podle PricewaterhouseCoopers Česká republika k nárůstu dovozů ojetých aut, které jen za první tři čtvrtletí dosahují téměř hodnoty celého roku 2020. Prodeje dovezených ojetých aut před rokem 2020 meziročně rostly o jednotky procent s průměrným ročním růstem cca 3 procenta. V roce 2020 došlo zejména vlivem pandemie COVID 19 k jednorázovému poklesu prodejů oproti roku 2019 o 15 %.

Za prvních 9 měsíců se prodalo o 20 % aut více než za stejné období předchozího roku. Za celý rok by pak prodeje dovezených ojetých aut mohly dosáhnout přibližně 180 000, tedy úrovně roku 2019. Průměrné stáří importovaných ojetých automobilů s první registrací v České republice se dlouhodobě udržuje okolo vysoké hodnoty 10,5 roku.

Zdroj info: Asociace APPAA, SDA
Zdroj foto: Pixabay