Do Stockholmu jsme se vydali na počátku ledna. Letenky jsme koupili na podzim a vyšly nás na 550 korun. Ubytování jsem hledala v docházkové vzdálenosti od centra a samozřejmě s ohledem na naše finanční možnosti. Jak každý jistě ví, Stockholm je jedno z dražších měst. Ceny tu raději na naše nepřepočítávejte, jinak si nekoupíte vůbec nic – ani vodu.
Nakonec jsem vybrala hostel, který na první pohled působil zcela jako hotel. Ubytováni jsme tedy byli v hostelu Generator Stockholm, a to na tři dny za 3 700 korun. Při rozpočtu na dvě osoby, to není zas tak hrozná cena. Avšak je nutné si dát nějaké peníze stranou, už jsem se zmínila o tom, jak je město drahé? Naštěstí všude dojdete pěšky – je to dobrá zpráva, protože městská doprava je šíleně drahá. Na konci dne se budete sami divit, že jste za celý den ušli asi 20 kilometrů.
Stockholm jsme se rozhodli prozkoumat detailně a jednou z našich zastávek bylo i legendární muzeum, které je také jedno z nejnavštěvovanějších muzeí ve Skandinávii. Na ostrově Djurgården naleznete mnoho zajímavých kulturních budov – například ABBA muzeum nebo zábavný park Gröna Lund. Najdete tu ale také Skanzen, který si nenechte ujít – avšak jeho návštěva vám zabere několik hodin. My jsme ho nakonec nenavštívili, protože v době naší přítomnosti nás nemile překvapil hustý déšť. Avšak tou nejzajímavější – pro nejednoho návštěvníka – bude zajisté muzeum Vasa. V útrobách muzea se skrývá téměř dokonale zachovaný skelet lodi ze 17. století. Cena vstupenky do muzea je 150 SEK, což je v přepočtu necelých 400 korun.
Návštěva muzea vám doslova vyrazí dech. Budete koukat s otevřenou pusou a stále se štípat do ruky, jestli to na co se díváte, je opravdu skutečné. Nikdy jsem tak zachovalou historickou loď neviděla. Muzeum je několika podlažní, a tak si loď prohlédnete detailně hned z několika úhlů. V každém podlaží jsou k nahlédnutí dochované artefakty, kterých je mimochodem přes 14 tisíc – uvidíte tak například lahev rumu, která je stará 392 let a nebo dobové oblečení, zbraně, dochovanou plachtu nebo i nalezené kostry lidí, včetně jejich majetku. U každé kostry naleznete medailonek, který vás seznámi s osobou a jejím posláním na lodi.
Loď byla dlouhá 70 metrů a vysoká 53 metrů. Na palubu se tak vešlo přes 300 lidí a 150 námořníků. Byla také bohatě zdobená, jeden by řekl, že to byl plovoucí palác. A jak vlastně tato loď vznikla? Nechal ji postavit švédský král Gustaf II. Adolf a stavbou lodi chtěl tehdy nahnat strach Polsku. Z dějin ale víme, že sláva lodi vydržela zhruba 1500 metrů, než se nešťastně potopila. Stalo se tak v roce 1628 a údajně stačil jen prudký poryv větru, aby se loď naklonila na pravobok, otvory na děla natekla voda a loď se potopila – historické fiasko bylo na světě – bohužel přitom zahynulo přes 30 lidí. Loď nebyla zkonstruována dle standardních plánů bitevních lodí – to byl možná problém jejího konce. Vrak lodi byl ze dna vyzvednut v roce 1961 a díky šetrné a pečlivé práci se dodnes dochovalo 95 % lodi.
Zdroj informací: zkušenost autorky textu, autorský text, Muzeum lodi Vasa
Zdroj foto: Michaela Rubešová