Noční vlaky zažívají renesanci. Cestující si pochvalují komfort, nevýhodou jsou vysoké ceny a zpoždění

Autor:

Evropa je kontinent, který je známý svou impozantní železniční sítí spojující většinu velkých měst. Hlavní nádraží se navíc, na rozdíl od letišť, nachází přímo v centru měst.

Rostoucí popularitu zaznamenávají nejen kratší vnitrostátní spoje, ale i mezinárodní, a to především noční vlaky. Ty umožní večer nasednout do vlaku a ráno se probudit v cílové destinaci. Než ale nasednete do svého prvního nočního vlaku, pojďme se podívat na některé výhody a nevýhody, které je potřeba před cestou zvážit.

Probuzení v centru města a mezizastávky

Letenky po Evropě snadno sežnete za pár stovek, stejnou cenu pak ale často zaplatíte za cestu z letiště do centra. Oproti tomu vlaková nádraží se ve většině měst nachází přímo v centru města nebo staví rovnou na několika místech, takže můžete zvolit to nejbližší vašemu ubytování či plánům. Výhodou vlaků je i to, že vám umožní objevit několik měst na jedné trase. Třeba při cestě z Vídně do Říma můžete jet nejen přímým nočním vlakem, ale klidně si můžete cestu rozdělit a den (nebo více) strávit třeba v Benátkách nebo Boloni.

Vyhnete se letištnímu chaosu a ušetříte čas

Cesta vlakem je vždy pomalejší než letadlo, to ale neznamená, že vás cestování vlakem ve finále nemůže vyjít na kratší dobu. Let samotný sice může trvat hodinu, připočítat ale musíte také cestu na letiště a časovou rezervu, kterou potřebujete na odbavení, bezpečnostní kontrolu, vyzvednutí zavazadel po příletu a cestu z letiště do ubytování. U vlaku, pokud máte lístek koupený předem, vám stačí být na nádraží pár minut před odjezdem. Oproti letadlům navíc nemusíte řešit často nepřehledné podmínky na velikost, počet a váhu zavazadel nebo limity na tekutiny.

Pohodlí a krajina za oknem

Hlavně nízkonákladové společnosti se snaží maximalizovat kapacitu letadel, což pro vás znamená mačkat se na sedačce s koleny pomalu u brady. K tomu si přidejte únavné čekání ve frontách při odbavení a bezpečnostní kontrole. V případě cesty autem vás zas často potrápí dopravní zácpy nebo únavná a monotónní jízda po dálnici vyžadující plné soustředění a pozornost po několik hodin. Naproti tomu máte pohodlné sedadlo, čistě povlečené lůžko nebo lehátko, v některých případech dokonce sprchu nebo alespoň umyvadlo a možnost si kdykoliv odskočit na záchod. Dálkové vlaky navíc nabízejí občerstvení na palubě, ať už ve speciálních restauračních vozech nebo s donáškou přímo k vám do kupé.

Čas strávený ve vlaku navíc můžete využít produktivně. V případě nočních vlaků je to jednoduché, děláte prostě to, co každou jinou noc – spíte. Ve vlaku se dá také dobře pracovat, vyřídit pár e-mailů nebo připravit jednoduchou prezentaci zvládnete hravě. Pokud je vaším cílem letos přečíst více knih, vlak je na to ideální. A když vás tohle všechno unaví, můžete se jen ponořit do svých myšlenek a sledovat ubíhající krajinu za oknem.

Snídaně do postele

Mezinárodní vlaky jsou obvykle vybaveny jídelními vozy, které se příliš neliší od restaurací. Zapomeňte na plastové příbory a papírové tácky, jídlo vám tu naservírují v porcelánu. Za poslední roky se zvedla také kvalita podávaného jídla. Při letmém pohledu do nabídky Českých Drah by se za takové menu nemusela stydět ani klasická restaurace. Gulášová polévka, svíčková na smetaně, řízek a k tomu sezónní menu (to jarní nabízí například králičí stehno a dýňové lívance). Těstoviny s rajčatovou omáčkou, zeleninové kari, špecle i tradiční vídeňský řízek najdete pro změnu na palubě rakouského dopravce ÖBB. Jejich noční vlaky mají navíc v ceně lůžka zahrnutou snídani, kterou si sestavíte předem a stewardi vám ji ráno přinesou do vašeho kupé. Takže vlastně dostanete snídani rovnou do postele.

Udržitelné cestování

Železniční doprava má v porovnání s jiným typem dopravy nejnižší produkci emisí oxidu uhličitého, což zní dělá nejvíc ekologickou variantu cestování. Produkce emisí oxidu uhličitého vlaky je v porovnání s automobily 17krát menší, v případě letadel dokonce 23krát menší. Není proto divu, že v dnešní době, kdy evropské státy tlačí na udržitelnost, roste zájem o cestování vlakem.

Vysoká cena a nepředvídatelnost

Zatím to vypadá, že cesta vlakem je ideálním způsobem přepravy, proč ji tedy nevyužívá více lidí? Hlavním důvodem je cena. Jak už jsme si ukázali výše, není to tak jednoduché. Pro srovnání jsme si vyhledali letenky i vlak z Prahy do Amsterdamu v termínu 2. až 5. května. Nejlevnější tarif v šestilůžkovém kupé vyjde v přepočtu zhruba na 5280 korun za zpáteční jízdenku. Letenky na stejný termín jsme nejlevněji našli za 3200 korun, v této ceně je ale zahrnuto pouze malé příruční zavazadlo pod sedadlo. V případě dokoupení jednoho kabinového zavazadla jsme najednou na ceně 4800 korun za zpáteční letenky. Zatímco vlak zastaví na Amsterdam Central přímo v centru, z letiště Schipol vás čeká ještě cesta do města. Pro přemístění máte pak na výběr drahý taxík nebo uber, ale také levnější autobus nebo vlak. Zpáteční jízdenka vyjde u obou zhruba na 300 korun. Ve finále se tedy dostanete na téměř stejnou cenu.

Druhou, a možná podstatnější nevýhodou, je nepředvídatelnost a častá zpoždění. To vás může potkat samozřejmě i u letadel nebo v případě cesty autem v podobě kolon. Zkušenosti mnohých cestovatelů ale napovídají, že zdržení na železnici je v podstatě jisté. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Tolik populární noční vlaky do Chorvatska nabíraly až několikahodinové zpoždění téměř na každém spoji. Problém je to hlavně v případě, kdy na vás v cílové destinaci čeká další spoj. Zatímco u leteckých společností máte v případě zpoždění při mezipřistání nárok na kompenzaci, u vlaků máte většinou smůlu a novou jízdenku musíte zaplatit ze svého.

Čistota a bezpečnost

Naprosto chápeme, že ne všem se zamlouvá představa strávit půl dne v kupé ve společnosti dalších pěti cizích lidí a o záchod se dělit s další stovkou. Úroveň vlaků se navíc hodně liší napříč různými státy. V poslední době ale mnohé dopravní společnosti svůj vozový park obnovují, některé lůžkové vozy se tak příliš neliší třeba od ubytování v hostelu. V případě šestilůžkových kupé může být problémem i málo místa na zavazadla. Pokud máte jen větší batoh, příliš vás to neovlivní, s velkým kufrem už ale můžete mít problém. A ještě malý tip, na cestu přibalte špunty do uší, stěny kupé jsou jako z papíru a nikdy nevíte, jestli zrovna nenarazíte na hlučnou skupinku, která cestu pojme spíš jako celonoční party.

Spoustě cestovatelů dělá starosti i bezpečnost. Kupé se obvykle dají zamknout, riziku krádeží se ale samozřejmě zcela nevyhnete. Jestliže cestujete ve dvojici, máte možnost si zavazadla navzájem pohlídat během času, kdy jste zrovna ve sprše nebo na záchodě. I tak ale doporučujeme mít nejdůležitější věci stále u sebe.

Sečteno podtrženo – mezinárodní vlaky mohou být skvělým způsobem dopravy, a to zejména v železnicí hustě pokryté Evropě. Vždy je ale třeba zvážit všechna pro a proti. Cestování nočními vlaky rozhodně není pro každého. Pro ty z vás koho takový zážitek láká tu máme ještě pár tipů na noční vlaky s odjezdem z Česka, Vídně nebo Berlína.

Zdroj info: autorský text, zkušenost autorky textu, ÖBB, České Dráhy, The Getaway Journals, European Sleeper,
Zdroj foto: Pixabay