Odzimování motorky před začátkem sezony je důležité, řada motorkářů jej ale podceňuje

Autor:

Foto: Pixabay

Jaro s příjemnými teplotami se pomalu a jistě blíží. Přichází čas se podívat i na váš jednostopý stroj, který bude po zimě potřebovat určitou péči, aby vám nadále dělal radost.

Úspěchem celého odzimování, je samozřejmě také správné zazimování, o kterém si popovídáme později, až to bude zase aktuální téma. Nicméně pokud jste nic nezanedbali, pak se budete moci těšit dalšími tisíci kilometry. Co je ale potřeba udělat prvně, než nasednete, nastartujete a vyrazíte?

Akumulátor

Častým omylem je, že si motoristi nechávají přes zimu zapojený akumulátor ve stroji a ten se tak často vybije. Záchrana existuje v podobě nabíječky. Pokud ji doma máte, stačí na ni baterii napojit a nabít, pokud ne pak se můžete odebrat do autoservisu, kde vám s nabíjením pomohou. Někteří motoristi ale mohou být šťastlivci, protože baterka se jim vybije jen z části. To znamená, že po nastartování naskočí. Je třeba ji ale stejně dobít, a to nejlépe dlouhou jízdou. Jestliže má baterie to nejlepší za sebou, možná není od věci koupit novou.

Benzín

Obvykle se před zimou doporučuje co nejvíc paliva vyjezdit, aby ho v nádrži zbylo co nejmíň. Je to proto, že se může přes zimu vypařit nebo by se mohla vysrážet voda. Před jarní sezónou stačí jen dotankovat, předejde se tím i problémům se startováním motorky. Ze zkušenosti našeho kolegy víme, že se mu žádná tato situace za 33 let co jezdí, nestala, ale to neznamená, že budete mít štěstí jako on. Možná někdo bude oponovat, že je lepší naopak natankovat plnou a o nic se nestarat. Ale to už záleží na každém jedinci, co mu vyhovuje.

Pneumatiky

Zásadní věc, která by se neměla podceňovat, neboť špatné pneu se rovnají možné kolizi. Je třeba zkontrolovat, jestli se na plášti neobjevují prasklinky, které mohly vzniknout v důsledku špatného zazimování. Na pneumatikách by se všeobecně nemělo šetřit, přeci jen na rozdíl od auta vás neobklopuje hromada plechu. Jestliže je tedy struktura v pořádku, je vhodné zkontrolovat tlak. Ten by měl plus mínus odpovídat doporučení prodejce, protože podhuštěné nebo přehuštěné pneu nejsou žádoucí.

Řetěz a jiné drobnosti

Pokud se na to necítíte, je vhodné motorku dát před první jízdou na kontrolu do servisu, kde zkontrolují její celkový stav, doplní tekutiny, případně prohlédnou jednotlivé součástky jako jsou brzdy (destičky musí mít minimálně 1 milimetr), svíčky, kabely nebo těsnící hadičky, vše tak, aby bylo bezpečné na stroj sednout.

Pokud chcete ušetřit a udělat si vše doma, pak vám pomůže, když před zimou promažete řetěz. Na jaře jen vše očistíte a promažete, protože i sebemenší pyl by mohl znesnadnit správné mazání a pak by klasicky následoval problém. V tomto bodě vždy používejte kvalitní maziva a přípravky (v opačném případě byste mohli nedopatřením poškodit těsnící gumičky). Musí se zkontrolovat také průvěs řetězu bez zatížení jezdce.

Nezapomeňte se podívat ani po možném úniku kapalin – benzín, chladící kapalina nebo brzdová kapalina – to by bylo nutné opravit v servise, na tohle je totiž nesmrtelná šedá izolepa krátká. Vhodné je zkontrolovat i hladinu oleje.

Hurá na cestu

Pokud se podařilo motorku nebo skútr úspěšně odzimovat, tak už nic nebrání tomu, abyste vyrazili na první výlet, tedy asi jen vládní opatření a slunce pod mrakem. I tak přejeme mnoho šťastných kilometrů bez nehod.

Zdroj informací: AZ Pneu, Motojomax
Zdroj foto: Pixabay