Třetina Čechů bude nakupovat vánoční dárky výhradně online

Autor:

Loňské Vánoce byly rekordní, přesto letos GLS očekává další zvýšený nápor. Každý třetí Čech bude letos vánoční dárky nakupovat výhradně z e-shopů.

Polovina lidí je plánuje pořizovat online i v kamenných prodejnách. S nákupem vánočních dárků chce 33 % oslovených začít dříve než v předchozích letech. Vůbec nejvíce lidí přitom začíná dárky řešit teprve v listopadu po Black Friday (29 %) a každý pátý odkládá nákupy až na posledních 14 dnů před Vánoci. Češi tak věří, že jsou balíkoví přepravci na sezónu opět připraveni. To potvrzuje přepravce GLS, který letos i díky nové třídicí hale v Jihlavě posílil kapacitu přepravní sítě až o 50 %. Pět procent Čechů nebude dárky nakupovat vůbec. Údaje vyplývají z průzkumu společnosti GLS realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 1000 respondentů.

Online nákupy se navzdory odeznívající pandemii těší stále velké oblibě. Jsou pohodlné (63 %), uspoří čas (60 %), nabízejí jednoduché srovnání cen na internetu (51 %) a umožňují vyhnout se davům v obchodech (50 %). Pro třetinu Čechů (32 %) je proto nákup dárků přes internet jasnou volbou. Na e-shopech nejčastěji nakoupí 4 až 6 dárků (43 %). Online nákupů využijí především mladší lidé do 45 let. Naopak lidé ve věku 54 až 65 let online nákupům příliš neholdují. Jako hlavní nevýhody označují nemožnost vyzkoušet si zboží (70 %), obavu z poškození zboží během přepravy (41 %) nebo komplikovanou reklamaci (31 %). Polovina oslovených (48 %) nakoupí dárky kombinovaně v obchodech a na e-shopech, čtvrtina naopak zejména v obchodech. Pět procent Čechů však letos nebude dárky pořizovat vůbec. To je nárůst o 2 procentní body ve srovnání s rokem 2020.

V době realizace průzkumu ještě polovina Čechů s nákupem vánočních dárků vůbec nezačala. Nechávají to často na poslední chvíli. Necelá třetina začíná dárky řešit po Black Friday, který letos připadá na 26. listopadu, pětina (20 %) dokonce nakupuje až během posledních 14 dnů před Vánoci. Před tím však varují přepravci: „Loňské Vánoce co do počtu přepravených balíků trhaly rekordy. Očekáváme a průzkumy tomu nasvědčují, že obliba online nákupů v průběhu roku nijak neklesla. Pro lidi je to zkrátka pohodlnější a rychlejší, proto lze i letos čekat další nápor na přepravce. Vzhledem k tomu, ale i s ohledem na problémy výrobců s materiálem, dopravou dílů z Číny i rychlého růstu cen všech vstupů doporučujeme doporučujeme nákup dárků nenechávat na poslední chvíli,“ upozorňuje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Za dárky Češi letos utratí do 8 tisíc Kč (73 %). Pouze 5 % oslovených má na vánoční dárky vyčleněno více než 15 tisíc Kč, obdobné množství však pouhou tisíci korunu.

Zdroj grafu a dat: GLS Group

Balíkoví přepravci se připravují celý rok

Přípravy na vánoční sezónu zahajují balíkoví přepravci obvykle již zkraje roku. GLS v reakci na mimořádnou expanzi e-commerce v roce 2020 urychlila plánované rozšíření národního a mezinárodního třídícího centra v Jihlavě a již začátkem října zprovoznila novou halu, která navýší třídicí kapacitu až o 50 %. Během roku byla otevřena také nová depa ve Frýdku-Místku a Dobříči u Prahy, do konce října bude zprovozněno také nové depo v Tišnově u Brna. Rovněž klíčové depo v Hradci Králové se letos přestěhovalo do nových prostor u sjezdu z dálnice D11 a je nyní schopno odbavit dvojnásobek balíků.

S ohledem na rostoucí oblibu výdejních míst byl o třetinu navýšen počet GLS ParcelShopů a další rychle přibývají. Investice proběhly i do zelených technologií, např. do nákupu dalších 15 elektrododávek od značek Mercedes a MAN, která jsou v provozu již ve 12 městech České republiky, mj. v Praze, Brně, Ostravě, Berouně, Hradci Králové či Plzni.

Zdroj info: GLS Group 
Zdroj foto: Pixabay