Závod 1000 mil československých vyhrála Tatra 57 Sport Cabrio z roku 1932

Autor:

Letošní ročník vzpomínkové jízdy 1000 mil československých dopadl opět na výbornou, přestože posádky po cestě stihl silný liják.

Historická auta jedoucí ve stopách stejnojmenného dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou na některých místech očekávaly davy fanoušků. Ze 115 startujících nedojelo do cíle 10 aut, o jeden vůz více než vloni. Vítězem se stala posádka ve složení Peter Verdonič a Juraj Margetin s Tatrou 57 Sport Cabrio z roku 1932, zvanou Hadimrška podle legendárního filmu s Vlastou Burianem.

V tomto roce se soutěž konala ve znamení připomínky a oslavy 90. výročí od prvního závodu 1000 mil československých v roce 1933. Tehdy se konala pod záštitou prezidenta T. G. Masaryka a tato tradice byla poprvé v novodobé historii obnovena. Záštitu poskytli prezidentka Slovenské republiky Zuzana Čaputová a prezident České republiky Petr Pavel. Svou osobní účastí svátek mobilního kulturního a technického dědictví podpořil ministr dopravy Martin Kupka, když se ujal role startéra.

Právě technická přejímka a Slavnostní start 1000 mil československých v Opletalově ulici před Autoklubem ČR probíhající podle stejného scénáře jako ve třicátých letech, přilákal opět tisícovky diváků, připraven byl bohatý doprovodný program. Součástí zahájení soutěže ve Smetanově sále klubového domu Autoklubu ČR byla dobročinná aukce ve prospěch Nadace Terezy Maxové dětem. Dražily se originální hodinky 1000 mil československých, unikátní plakety, sportovní artefakty, obraz Yuriye Shevchuka a šlapací autíčko. Aukce vynesla 154 000 korun. Výtěžek aukce podpoří mladé studenty vysokých škol z dětských domovů a náhradní rodinné péče.

Vozidla ve čtvrtek vyrazila s pořadatelskou podporou v doprovodných vozech Škoda po cestě co nejvíce kopírující původní trasu závodu. V Kolíně je čekal průjezd pobočkou společnosti Eurovia. Časové kontroly v moravské metropoli zajistilo Technické muzeum Brno. Slovenská soutěže proběhla ve spolupráci s Veterán klubem Bratislava. Cíl první etapy byl v nádherných kulisách Bratislavského hradu. Další den soutěž pokračovala jízdou pravidelnosti na závodním okruhu v Dĺhé a slalomem v Záhorské Bystrici.

V sobotu se pak posádky vracely do Prahy. V Brně byl průjezd oživeným atraktivním areálem Nová Zbrojovka a centrem města za účasti velkého množství návštěvníků, jízda historických automobilů totiž byla součástí zdejších Dnů dopravní nostalgie. Cíl byl pak před Národním technickým muzeem v Praze, kde si mohli návštěvníci vedle historických skvostů užít také doprovodný program.

Zejména sobotní etapa byla spojena se špalíry diváků podél trati, od první časové kontroly ve slovenském Holíči až po cíl v Praze. Závěr poznamenala nepřízeň počasí, od Přibyslavi stihly posádky silné lijáky. „Přesto do cíle nedojelo pouze deset automobilů, což vzhledem k podmínkám v závěru považuji za skvělý výsledek. Chci poděkovat všem našim partnerům za vynikající spolupráci a podporu,“ uvedl Jiří Patočka, ředitel soutěže.

Vítězná posádka Peter Verdonič s Jurajem Margetinem obdržela pouze 22 trestných bodů. Soutěží se v jízdě pravidelnosti, cílem je co nejpřesněji dosáhnout průměrné rychlosti 45 km/h. Jejich Tatra 57 Sport Cabrio patří mezi velmi úspěšné vozy, v novodobé historii startovala už třikrát a pokaždé skončila na druhém místě ve své třídě. Letos se tedy dočkala vítězství v absolutním pořadí.

Zdroj informací: Autoklub ČR
Foto: Autoklub ČR