České aerolinie jsou v insolvenci a společnosti tak hrozí zánik

Autor:

Foto: Pixabay

Dopady koronaviru se projevily i na naší tuzemské aerolince, která v důsledku omezení cestování po světě, upadla do insolvence a je ve ztrátě více jak 1,6 miliardy korun.

Nyní je stoletá existence společnosti v ohrožení a je možné, že i zanikne. ČSA se stalo součástí koncernu Smartwings v době, kdy se jí ekonomicky příliš nedařilo. Když se konečně dostala ze ztrát, přišla další rána v podobě pandemie koronaviru a zákazům cestování.

Český stát se odmítl na záchraně ČSA podílet i přesto, že akcionáři projevili ochotu finančně na jejich záchraně participovat. Mezitím mateřská společnost Smartwings řeší situaci řádným moratoriem s podporou věřitelů. Provoz obou společností je nadále zachován. ČSA a Smartwings zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních obnovují další linky.

Obě společnosti plánují řešit svou situaci v rámci společného koncernového řešení, které povede k jejich záchraně a je výhodnější pro věřitele. Navržená reorganizace je poslední možností, nedojde-li k přehodnocení přístupu vlády České republiky.

České aerolinie a jejich mateřská společnost Smartwings od 28. srpna 2020 žádaly vládu ČR o zřízení kompenzačního programu COVID – letectví (sedačkovné) a poskytnutí podpory za zrušené lety v období nouzového stavu od 14. 3. 2020 do 24. 5. 2020, kdy nemohly létat a uskutečnit tak 7198 letů, obdobného programu, jako jsou programy COVID – BUS, COVID – Ubytování a COVID – Cestovní ruch. Odůvodnění, že tuto pomoc či vytvoření programu podpory letectví není možno poskytnout jediné společnosti na trhu, postrádá logiku a je v přímém rozporu s tím, co pro záchranu leteckých společností učinily jiné státy.

Jako koncern se snaží vše vyřešit společně, aby to dobře dopadlo. Zástupci společnosti Smartwing požádali stát o úvěr ve výši jedné miliardy korun pro dceřinou společnost. Zatím ale bez pozitivní odezvy. Podle vyjádření ministra dopravy je celá žádost politováníhodná, protože se v kabinetu nepodařilo prosadit efektivnější pomoc už v loňském roce.

Hrozí tak, že společnost s téměř 100 letou tradicí prostě zanikne. K tomu se samozřejmě váže i fakt, že několik stovek lidí přijde o práci.